Patiënt centraal bij nieuwe afspraken over voorschrijven stomamaterialen

Het Zorginstituut heeft in het Kwaliteitsregister vastgelegd op welke manier stomamaterialen moeten worden voorgeschreven. De kern ervan is dat de materialen moeten passen bij de behoeften van de stomadrager.

Kwaliteitsstandaard

Het Kwaliteitskader Hulpmiddelenzorg is een kwaliteitsstandaard, waarin staat hoe de keuze van het juiste hulpmiddel voor een patiënt tot stand hoort te komen. Het geeft zorgverzekeraars houvast bij de zorginkoop en patiënten kunnen hun zorgverzekeraar hierop aanspreken. Bepaalde patiëntengroepen hadden echter behoefte aan meer duidelijkheid en keuzemogelijkheden. Daarom zijn nu drie specifieke kwaliteitsstandaarden hulpmiddelenzorg ontwikkeld voor stoma-, continentie- en diabeteshulpmiddelen.

Patiënt centraal

De kern van de Module StomaHulpmiddelen (SH) is dat het hulpmiddel past bij de behoeften van de patiënt en doelmatig is. Zo zal iemand met kinderen en een lichamelijk zware baan andere behoeften hebben dan iemand die minder actief is. Daarvoor is een passend hulpmiddel nodig en voldoende keuzemogelijkheden om maatwerk te bieden bij het voorschrijven. Het perspectief van de patiënt staat daarbij centraal.

Goede ontwikkeling

Anne Braakman, directeur van de Stomavereniging is blij met de totstandkoming van de Module StomaHulpmiddelen: “Het wordt hiermee duidelijk op welke manier stomamaterialen voorgeschreven moeten worden. We hebben daar als Stomavereniging meer dan zes jaar lang voor geknokt, samen met andere veldpartijen als V&VN stomaverpleegkundigen, de koepels van fabrikanten en leveranciers, zorgverzekeraars en de laatste twee jaar ook met Zorginstituut Nederland en het Ministerie van VWS.” Volgens Braakman moeten de betrokken partijen nu vaart maken om de Module in de praktijk te implementeren: “De komende maanden gaan we onder andere werken aan een begrijpelijke versie voor patiënten, het digitaliseren van de module en een database. Ook moeten mensen met een stoma naar een meldpunt kunnen bellen of mailen als het voorschrijven van materialen toch nog niet goed gaat.”

Wij houden u de komende maanden op de hoogte via onze website.