Roep om meer openbare toiletten

Het is een veelgehoorde klacht van buikpatiënten. Het grote tekort aan openbare toiletten in Nederland. De Stomavereniging maakt zich samen met de MLDS en andere patiëntenverenigingen (CCUVN, PDSB, Stomavereniging, SPKS) en Ieder(in) sterk om het grote tekort aan openbare toiletten aan te pakken. Dat doen we door de krachten te bundelen en met verschillende partijen om de tafel te gaan om te komen tot meer openbare toiletten in Nederland.

Bernique Tool, directeur Maag Lever Darm Stichting: ‘De recente publiciteit rondom Geerte Piening uit Amsterdam, die een boete van de rechter kreeg voor wildplassen en alle reacties daarop, zegt genoeg. Niet alleen buikpatiënten zouden enorm geholpen zijn met meer openbare toiletten, ook mindervaliden, vrouwen, ouders met kinderen en ouderen. In het buitenland zijn daar richtlijnen en regels voor. In Nederland zijn die er wel voor het aantal prullenbakken op straat, maar niet voor het aantal openbare toiletten. Daar moet verandering in komen.’

Ronde tafel 16 november

Op donderdag 16 november is er een tweede Ronde Tafel bijeenkomst met diverse partijen waaronder gemeenten, patiëntenverenigingen, retailers, HogeNood, om met elkaar van gedachten te wisselen hoe we tot meer openbare toiletten in Nederland kunnen komen.

Ook is er een norm gepresenteerd waarmee gemeenten, samen met retailers en horeca, aan de slag kunnen om het schrijnende tekort aan openbare toiletten aan te pakken. In het uitgebrachte Persbericht Openbare toiletten leest u de cijfers.

Toilettour

Vandaag is ook de officiële aftrap van de landelijke toilettour op het Stationsplein in Amersfoort. De tour staat in het teken van: ‘De klant is koning, de buikpatiënt ook?’

De komende maand strijkt een mobiel toilet in de vorm van een kasteel op verschillende openbare plekken in Nederland neer. Dit jaar is gekozen voor een selectie van steden die onderaan de lijst bungelen van de top 50 grootste gemeenten.

Teken de online steunbetuiging

Op waarkaniknaardewc.nl, kan iedereen de steunbetuiging tekenen voor meer openbare toiletten in Nederland. Dit platform heeft de Maag Lever Darm Stichting samen met patiëntenverenigingen in het leven geroepen om mensen te informeren, ervaringsverhalen te verzamelen en bedrijven op te roepen hun toilet aan te melden als openbaar toilet.

Meld uw toilet aan als openbaar toilet

Bedrijven die mensen met medische hoge nood willen toelaten op hun toilet kunnen zich nu aanmelden voor de Medisch HogeNood app. Goed nieuws dus voor mensen met chronische buik- en plasproblemen. Via een speciale inlogcode krijgen leden van de patiëntenorganisaties zicht op het aantal toiletten in de buurt waar ze in geval van hoge nood terecht kunnen. Hoe meer bedrijven zich aanmelden hoe beter; de gegevens komen online zodra er meer dan 100 toiletten zijn aangemeld.

Hoge Nood app

Er is ook een algemene HogeNood app  waarmee wij samenwerken. Met de HogeNood app kunt u op elke plek in Nederland zien waar het dichtstbijzijnde openbare toilet is. Iedereen kan de HogeNood app op zijn telefoon downloaden. Op dit moment zijn ruim 6400 toiletten aangemeld, maar dat is voor 17 miljoen Nederlanders helaas nog steeds veel te weinig.

Lees meer artikelen over deze actie

Persbericht ‘Kwart buikpatiënten blijft regelmatig thuis uit angst geen toilet te vinden

Nederlands Dagblad: ‘Elke 500 meter een openbare wc’ (met interview met Carlijn)

Algemeen Dagblad: ‘Grote behoefte aan openbare toiletten’