Tweederde ex-kankerpatiënten heeft nog steeds klachten

Ruim 2 op de 3 mensen die kanker hebben gehad, hebben jaren later nog steeds last van lichamelijke en psychische klachten. Zo heeft 7 op de 10 mensen last van vermoeidheid, heeft meer dan de helft een slechtere conditie en 44% last van seksuele problemen. Dat blijkt uit onderzoek van de Nederlandse Federatie van Kankerpatiëntenorganisaties (NFK) waar ruim 3600 (ex-)kankerpatiënten aan hebben meegedaan.

Veel mensen jaren na kanker toch nog klachten

Met de resultaten wil de NFK aandacht vragen voor dit verborgen probleem. “Het gaat erom dat mensen zich ervan bewust zijn wat de gevolgen van kanker kunnen zijn en dat je jaren nadat je kanker hebt gehad er nog steeds last van kunt hebben”, zegt directeur-bestuurder Arja Broenland.

In het afgelopen jaar kregen bijna 110.000 Nederlanders kanker. Ruim de helft hiervan geneest of wordt chronisch patiënt. Veel mensen krijgen jaren na hun behandeling toch nog klachten. Ruim 6 op de 10 ondervraagden ervaart hierdoor beperkingen in hun werk of opleiding en bij hun sport of hobby. De helft van de mensen heeft door deze late gevolgen ook problemen in hun relatie en sociale contacten en 44% binnen hun familie of gezin.

Vermoeidheid meest voorkomende klacht

Vermoeidheid komt het vaakst voor. Andere klachten in de top 5 zijn:

1. Vermoeidheid (68%)
  2. Slechte lichamelijke conditie (54%)
  3. Seksuele problemen (44%)
  4. Concentratieproblemen (40%)
  5. Geheugenproblemen (37%)

Verder geven mensen aan problemen te hebben met eten of lichaamsgewicht (27%) en last te hebben van zenuwpijn (25%), hormonale klachten (21%) depressie (19%), angstklachten (18%) en stress (14%). Vrouwen ervaren vaker late gevolgen dan mannen, al hebben mannen wel vaker last van seksuele problemen. Hoewel kanker het meest voorkomt bij ouderen boven de 65 jaar, ervaren jongeren na hun behandeling meer klachten dan ouderen.

Hoe ermee om te gaan?

Mensen gaan op verschillende manieren met deze late gevolgen om. De meesten praten erover met hun partner, familie of vrienden. Ruim de helft doet aan sport en beweging en/of probeert overbelasting te voorkomen door werk of activiteiten aan te passen. En ruim 1 op de 4 mensen praat erover met hun arts of andere zorgverlener, zo laat het onderzoek zien. Broenland: “Er zijn genoeg handvatten waarmee mensen aan de slag kunnen gaan. Wij proberen die met onze campagne aan te reiken.”