Update Toegankelijke Toiletten

De Stomavereniging maakt zich samen met de Maag Darm Lever Stichting en een aantal patiëntenverenigingen (CCUVN, PDSB, SPKS) en Ieder(in) sterk om het grote tekort aan openbare toiletten aan te pakken. Dat doen we door de krachten te bundelen. We gaan met verschillende partijen om tafel om te strijden voor meer openbare toiletten in Nederland.

Update

Carlijn Willemstijn was op 19 januari te zien in Hallo Nederland (vanaf 3,30 minuut) van omroep Max. Daarin werd het tekort aan openbare toiletten aangekaart.

Na 16 november is er veel aandacht en publiciteit geweest voor het toiletprobleem. In gemeente Westland is het balletje gaan rollen, dankzij Carlijn die meerdere keren op televisie is verschenen. Dit heeft geleid tot een motie voor meer openbare toiletten, die door alle politieke partijen is aangenomen! Een geweldig resultaat. Ook andere gemeenten zijn in beweging en verschillende initiatieven zijn opgestart.

Artikelen in regionale kranten

Een kleine greep:

• In Den Bosch is in de regionale krant een interview verschenen met Ward van Hoeckel die zich hard maakt voor meer openbare toiletten in Den Bosch.
  • Kernachtig Druten heeft het college van B&W van de gemeente Druten opgeroepen om te onderzoeken of er in Druten behoefte is aan openbare toiletten. Ook wordt onderzocht of openbare toiletten een onderdeel kunnen zijn van de voorzieningen in het project ‘de nieuwe winkelstraat’.”
  • Gemeente Utrecht heeft laten weten druk bezig te zijn met nieuwe openbare toiletten in de stad. VVD en D66 hebben eind september vragen gesteld aan het college van B&W over het aantal openbare toiletten en de HogeNood-app.

Toegankelijke toiletten in 2018

We verwachten dat dit balletje de komende maanden flink verder zal rollen. We willen dit probleem serieus aanpakken. Dat doen we door de krachten te bundelen en met verschillende partijen om de tafel te gaan om te komen tot meer openbare toiletten in Nederland. Onze primaire doelgroep is mensen met chronische buikklachten en plasproblemen, waaronder natuurlijk ook mensen met een stoma of pouch. Zij moeten meestal vaker dan gemiddeld naar het toilet.