Hoe gaat het met waarkaniknaardewc.nl?

Logo - hier kun je naar de wc - waarkaniknaardewc.nlVorig jaar is de Maag Lever Darm Stichting (MLDS) samen met de Stomavereniging, CCUVN, PDSB en SPKS gestart met het platform Waarkaniknaardewc.nl. Op dit platform kan iedereen steun betuigen voor de roep om meer toegankelijke toiletten. Daarnaast kunnen bedrijven hun toilet aanmelden bij de HogeNood app of Medisch HogeNood app.

Veel aandacht voor waarkaniknaardewc.nl

In het najaar 2017 was er veel media-aandacht voor waarkaniknaardewc.nl. Carlijn Willemstijn, voorzitter van StomaJONG, heeft met haar blog ‘Vernederend’ veel gemeenten in beweging gezet. Het onderwerp leeft!

Lobby gemeenten en Tweede Kamer

Inmiddels is er een lobbyplan en worden er lobbyvrijwilligers geworven. Ook zijn de lokale initiatieven in kaart gebracht en de eerste contacten met gemeenten en ondernemersverenigingen gelegd. De MLDS gaat nu de gesprekken met gemeenten en de Tweede Kamer flink aanzwengelen. Daarnaast voert de MLDS gesprekken met andere organisaties die de roep om meer toiletten kunnen versterken. Zo kunnen we samen een nog bredere ‘Toiletalliantie’ vormen.

Zwartboek en petitie aanbieden

De volgende stap is het trainen van lobbyvrijwilligers en het schrijven van informatiemateriaal. Na deze training gaan de lobbyvrijwilligers met het infomateriaal in de hand in gesprek met (kandidaat-)raadsleden en wethouders. We hopen natuurlijk dat de gemeentes en raadsleden komende jaren flink geld uittrekken voor het neerzetten van openbare toiletunits. Of dat zij samen met de horeca en supermarkten een plan maken om elke 500 meter een opengesteld toilet te krijgen. Vragen over ons initiatief kun je stellen aan MLDS

Heeft u een slechte of juist goede ervaring met toiletbezoek? Laat het de MLDS weten!

Voor het indienen van een zwartboek en petitie over het gebrek aan toiletten bij de Tweede Kamer is de MLDS op zoek naar ervaringsverhalen. Bijvoorbeeld slechte ervaringen bij gelegenheden waar u niet naar het toilet kon of mocht. Uiteraard willen we ook een pluim geven aan bedrijven en instellingen die gastvrij zijn en hun toilet beschikbaar stellen. Dus positieve ervaringen zijn ook van harte welkom!

Bent u weleens geweigerd bij de supermarkt (ook al liet u uw toiletpas zien)? Mocht u geen gebruik maken van het invalidentoilet? Kon u geen wc vinden op het station? Of mocht u juist bij een goed hotel gratis douchen na een ongelukje? Laat het de MLDS weten!