3 goede vragen voor kinderen

Een knieoperatie of niet meer voetballen? Doorbehandelen of stoppen? Als je naar de dokter gaat, heb je altijd meerdere mogelijkheden die je kunt kiezen. Welke behandeling of onderzoek het best bij jou past, hangt van een aantal zaken af. Van de risico’s en de bijwerkingen, wat je dagelijks doet en je wensen. Door 3 goede vragen te stellen, zorg je dat je altijd goed geïnformeerd bent.

Waarom 3 goede vragen?

Het is belangrijk om samen met de dokter deze zaken op een rijtje te zetten. Dit kun je doen door 3 goede vragen te stellen:

• Dit voel ik, wat is het?
  • Wat kunnen we er allemaal aan doen?
  • Wat betekent dat voor mij, nu en later?

Met deze vragen kun jij en je vader of moeder je beter voorbereiden op een gesprek met de dokter.

Vertaling van volwassenen

De 3 goede vragen voor kinderen zijn een vertaling van de 3 goede vragen voor volwassenen. Daar zijn de vragen: Wat zijn mijn mogelijkheden? Wat zijn de voordelen en nadelen van die mogelijkheden? Wat betekent dit in mijn situatie?

De drie goede vragen voor kinderen zijn door de Stichting Kind en Ziekenhuis gemaakt. Volgens Kind & Ziekenhuis blijkt uit onderzoek dat kinderen zich nauwelijks voorbereiden op een gesprek met de dokter. Vaak weten ze ook niet dat ze vragen mogen stellen. De 3 goede kindervragen moeten daar iets aan veranderen.

Bron: Patiëntenfederatie Nederland