Help! Mijn product is niet meer leverbaar

Het kan gebeuren dat de stomamaterialen die u gebruikt niet leverbaar zijn. Soms gaat het om een tijdelijk leverprobleem. Maar het kan ook zo zijn dat het product vernieuwd (en verbeterd) is of een ander artikelnummer krijgt. Het oude product kunt u dan niet meer bestellen. Om erachter te komen of een product echt niet meer leverbaar is kunt u contact opnemen met de fabrikant van uw product.

Wat kunt u doen wanneer u uw vertrouwde product niet langer kunt bestellen?

In veel gevallen zal uw leverancier u in overleg met de fabrikant een alternatief product aanbieden dat dicht bij uw huidige product ligt. U mag ervan uitgaan, dat het gaat om een product met vergelijkbare eigenschappen als het product dat u gebruikte.

De Stomavereniging adviseert u om het product uit te proberen. U kunt uw leverancier of fabrikant advies vragen wanneer u bijvoorbeeld niet direct begrijpt hoe u het product moet gebruiken. U kunt hiervoor ook contact opnemen met uw eigen stomaverpleegkundige.

Functioneringsgericht voorschrijven

Het kan zo zijn dat het nieuwe product toch niet voor u werkt. Neem in dat geval contact op met uw leverancier. Geef aan dat u, samen met een stomaverpleegkundige, wil onderzoeken welk product het beste past bij wat u wil, mag en kan. Dit heet functioneringsgericht voorschrijven. Wat dit voor u betekent, kunt u lezen in het eerder verschenen artikel ‘help, wat is functioneringsgericht voorschrijven?

Komt u er niet uit?

Komt u er met het alternatieve product niet uit? Neem dan contact op met uw fabrikant of leverancier. Of bel met de stomaverpleegkundige, die onderbouwd heeft waarom u destijds samen gekozen heeft voor het product u altijd gebruikte. Kijk samen of er een alternatief product is.

Lukt het u ondanks alles niet om een voor u goed werkend alternatief te krijgen, meld dit dan bij ons bij het meldpunt stomamaterialen. Wij kunnen u in veel gevallen antwoorden geven, of u verder helpen.