Wie heeft het Tofste Toilet van Nederland?

Vandaag gaat de verkiezing van het Tofste Toilet van Nederland van start. Hiermee vraagt de Maag Lever Darm Stichting samen met de Stomavereniging en andere patiëntenverenigingen en partners op een ludieke manier aandacht voor het tekort aan openbare toiletten. Crohn-patiënt Ricardo de Koning roept eigenaren van winkeliers, horeca en openbare gebouwen op om een toilet met de wauw-factor aan te melden bij de HogeNood app en mee te doen.

Ricardo de Koning: “Ik ben zelf Crohn-patiënt en ondervind regelmatig hoe vervelend het is dat er nauwelijks toiletten in de buurt zijn als ik onderweg ben. Met de Verkiezing Tofste toilet van Nederland willen we de winkeliers en horeca-ondernemers in het zonnetje zetten die hun toilet openstellen voor iedereen die hoge nood heeft. Hopelijk is het toiletprobleem over een paar jaar opgelost.”

Normaalste zaak van de wereld

Begin april overhandigde de MLDS, CCUVN, de Stomavereniging, De PDSB en SPKS samen met een aantal partners zoals KBO-PCOB, De Zonnebloem, Ieder(in) en Geerte Piening en Carlijn Willemstijn, de Tweede Kamer een petitie. Daarmee zetten ze het schrijnende tekort aan toiletten voor de 2 miljoen buikpatiënten, de 1,5 miljoen blaaspatiënten, maar ook voor ouderen, vrouwen en dagjesmensen op de politieke agenda.

Aanmelden voor het Tofste Toilet van Nederland kan op www.waarkaniknaardewc.nl.