Stoma Zorgwijzer stopt eind december 2018

Vanaf januari 2019 stopt de Stoma Zorgwijzer. Dit bekent dat de Stomavereniging vanaf dat moment op www.stomazorgwijzer.nl geen informatie meer toont over de stomazorg die in de individuele ziekenhuizen wordt geboden.

Waarom stopt de Stoma Zorgwijzer?

Gebleken is dat de Stoma Zorgwijzer als informatie instrument niet toegankelijk is voor de totale doelgroep. Daarnaast ervaren stomaverpleegkundigen (en andere betrokkenen) een hoge administratieve last voor het invullen van de Stoma Zorgwijzer. Tenslotte is besloten om onze pijlen te richten op andere belangrijke speerpunten.

Dit wil niet zeggen dat de Stoma Zorgwijzer in de afgelopen jaren geen belangrijke bijdrage heeft geleverd aan het stimuleren van de verbetering van de kwaliteit van stomazorg in ziekenhuizen, samen met ziekenhuizen is hieraan de afgelopen jaren dan ook hard gewerkt.

Veel punten zijn, mede door toedoen van de Stoma Zorgwijzer, in de afgelopen vijf jaar verbeterd. Denk aan de bereikbaarheid, het kunnen oefenen met materiaal voorafgaand aan de operatie, het voeren van overleg tussen stomaverpleegkundigen en artsen die een stoma aanleggen en het invoeren van combinatie afspraken bij het eerste consult na de operatie.

Wat mag u van ons verwachten?

De komende jaren zullen wij ons blijven inzetten voor het stimuleren van goede stoma(hulpmiddelen) zorg. Dit doen wij onder andere door de inbreng van onze kwaliteitscriteria voor stomazorg in verschillende projecten. Deze criteria zijn in 2018 uitgebreid naar de hele keten. Hiermee laten wij zien wat stomadragers belangrijk vinden wanneer het gaat om stomazorg in het ziekenhuis en thuis.

Daarnaast lanceert de Stomavereniging begin 2019 de Stoma Wegwijzer. Met deze online tool wordt antwoord gegeven op de meest gestelde vragen die mensen kunnen hebben wanneer zij een stoma krijgen of al (jaren) hebben.

Tenslotte is de Stomavereniging eigenaar van de Module Stoma Hulpmiddelen. Samen met alle stakeholders zorgen we ervoor dat er functioneringsgericht wordt voorgeschreven. Hierbij staat niet langer het product centraal maar wat iemand nodig heeft om te kunnen functioneren.