Werkbezoek UMCG

Op dinsdag 18 december bracht de Stomavereniging een werkbezoek aan het UMCG Groningen. Aanleiding waren signalen van onze leden dat zij ontevreden waren over de stomazorg in dit ziekenhuis. De Stomavereniging heeft in een open gesprek afspraken gemaakt over verbetering, met als inzet verbetering van de stomazorg.

Verminderde bereikbaarheid

Rond de zomer ontving de Stomavereniging de eerste signalen over de stomazorg in het UMCG. Signalen hadden onder andere betrekking op de bereikbaarheid, de beschikbaarheid van zorg, functioneringsgericht voorschrijven en de communicatie. Deze signalen zijn neergelegd bij het UMCG, waarop een afspraak werd gepland in Groningen. Bij dit gesprek waren de stomaverpleegkundigen van het UMCG, de beleidsmedewerker van de Stomavereniging en een vrijwilliger van de Stomavereniging aanwezig. De vrijwilliger vertelde over haar eigen ervaringen bij het UMCG toen zij een stoma kreeg aangelegd en welk effect dit had op haar zelfvertrouwen.

Verbetering in de toekomst

De signalen zijn in een open sfeer met elkaar besproken. Tijdens het gesprek zijn door de Stomavereniging tips gegeven hoe dingen anders kunnen in de toekomst. Het UMCG gaat met onze signalen aan de slag en komt met een verbeterplan. De Stomavereniging leest mee en blijft ook in de toekomst betrokken. Hou onze website in de gaten voor verder berichtgeving.

Meld uw ervaring

Wilt u ook uw ervaring met betrekking tot stomazorg delen? Stuur dan een e-mail naar mijnervaring@stomavereniging.nl