Nefemed stuurt brandbrief over inkoop stomamaterialen

Twee miljoen patiënten die dagelijks afhankelijk zijn van incontinentie-, stomamateriaal of katheters voor eenmalig gebruik, dreigen de dupe te worden van het inkoopbeleid van zorgverzekeraars. Zij zullen steeds vaker een ander hulpmiddel of minder hulpmiddelen krijgen dan hen is voorgeschreven. Dat voorspelt Nefemed, de brancheorganisatie van producenten van medische hulpmiddelen en medische technologie in een brandbrief.

Grote zorgen over beschikbaarheid van medische hulpmiddelen

Aanleiding van de brandbrief is een aantal recente aanbestedingen door zorgverzekeraars. De voortdurende druk op vergoede prijzen van onder andere stomamateriaal en katheters heeft een nieuw dieptepunt bereikt. Nefemed doet in een brandbrief een dringend beroep op de politiek, beleidsmakers, toezichthouders, zorgverzekeraars, medisch speciaalzaken en apotheken om de kwaliteit, beschikbaarheid en keuzevrijheid van medische hulpmiddelen te beschermen en te garanderen.

Bodemprijzen

Twee grote zorgverzekeraars zetten met nieuwe contracten voor medische hulpmiddelen medisch speciaalzaken en apotheken voor het blok. “Op papier klopt alles, maar de geboden vergoedingen zijn van een dusdanig niveau dat de vrees is dat zowel de beschikbaarheid van de producten als de kwaliteit van de hulpmiddelenzorg ernstig onder druk komt te staan”, legt Caroline Emmen, directeur van Nefemed uit. Het gehanteerde inkoopbeleid staat bovendien op gespannen voet met het Kwaliteitskader Hulpmiddelenzorg van het Zorginstituut Nederland (ZIN).

Maatwerk en kwaliteit

Het sturen op de kosten bij het bepalen van de vergoedingen van medische hulpmiddelen is helaas niet nieuw. Eerdere bezuinigingsrondes hebben al geleid tot een aanzienlijke verschraling van het aanbod in incontinentiematerialen. Caroline Emmen: “Niemand kiest er vrijwillig voor om afhankelijk te zijn van een medisch hulpmiddel. Als je dat wel bent, dan wil je mee kunnen blijven doen in de samenleving. Elke patiënt moet het hulpmiddel krijgen dat het beste past bij zijn of haar persoonlijke situatie.”

Daarbij staan maatwerk en kwaliteit voorop. Doelmatigheid en functioneringsgerichtheid is leidend. Zo heeft iemand met een drukke baan of een actieve levensstijl andere behoeftes dan iemand die minder actief is of kampt met motorische uitdagingen. Een gespecialiseerde zorgverlener adviseert de patiënt over de best passende hulpmiddelen. Voor patiënten met een stoma of blaasproblemen (zoals incontinentie) komt dit noodzakelijke maatwerk serieus op de tocht te staan door recente aanbestedingen van zorgverzekeraars. Diverse leden van Nefemed ontvangen aan de vooravond van het nieuwe jaar steeds vaker noodkreten van bezorgde patiënten die hun vertrouwde product nu al niet meer kunnen afnemen.

Maatschappelijke kosten

Nefemed hoopt met de brandbrief ogen te openen. Caroline Emmen: “Het beleid van de overheid is om de zorg zo dicht mogelijk bij huis te organiseren om zo de zorgkosten binnen de perken te houden. Tegelijkertijd wordt er bezuinigd op de kosten van medische hulpmiddelen die patiënten juist helpen om langer zelfstandig te wonen en mee te blijven doen in de maatschappij. Wie medisch hulpmiddelen alleen ziet als kostenpost, doet niet alleen patiënten te kort, maar ook de maatschappij. Patiënten die niet langer hun vertrouwde hulpmiddel krijgen kampen vaker met lichamelijke en psychische klachten en bijvoorbeeld uitval in het arbeidsproces of sociaal isolement.” Nefemed zet zich daarom in voor een constructieve dialoog met alle betrokken partijen. De brancheorganisatie pleit ervoor dat zorgverzekeraars worden verplicht naast zorgkosten ook de maatschappelijke kosten en baten te betrekken bij afwegingen die gemaakt worden bij het bepalen van het (inkoop)beleid.