Uit onderzoek blijkt dat bijna twee derde van de mensen zich tijdens bezoek aan de (huis)arts niet serieus genomen voelt. In het onderzoek werd gevraagd welke spreekkamersituaties herkenbaar waren. De vijf meest herkenbare situaties zijn gebruikt in de geheel vernieuwde website slimopkomenvoorjezelf.nl.

Slim voor jezelf opkomen

Met behulp van video’s leggen (begeleidingsdeskundige) en Chris Mak (adviseur patiëntenvereniging) uit hoe je in de vijf situaties slimmer voor jezelf kan opkomen. Wat kun je doen als blijkt dat je (huis)arts de verkeerde diagnose stelt? Of als je arts denkt dat jouw probleem in de loop der tijd wel verdwijnt, terwijl je het toch anders voelt? Aan de hand van een test geeft de site je een aantal tips die je helpen om je goed voor te bereiden op een gesprek met je huisarts, bedrijfsarts, chirurg of andere zorgverlener.

Ontwikkeling website

De website is tot stand gekomen in samenwerking met Vereniging van Mensen met Brandwonden, Whiplash Stichting Nederland, ME/CVS Stichting Nederland, Q-uestion Stichting voor Mensen met Q koorts, Nederlandse Vereniging voor Lyme patiënten en de Nederlandse Coeliakie Vereniging en met ondersteuning van het Ministerie van VWS.