Zomerhitte! 6 tips om je vochtbalans op peil te houden

Deze week stijgt het kwik weer tot boven de 35 graden. Voor velen betekent dit extra opletten op de vocht- en zoutinname, want met deze temperaturen ligt een high output op de loer. De Stomavereniging geeft je 6 praktische tips om je vocht- en zoutbalans op peil te houden.

Tip 1: Drink kleine slokjes

Een eerste reflex bij dorst is: drinken. Niet direct doen als je de dikke darm mist. Bijvoorbeeld in het geval van een ileostoma. Als je het verkeerde drinkt kan het juist averechts werken. Zo kunnen water en thee leiden tot diarree, waardoor je nog meer dorst krijgt. Zorg dat je kleine slokjes drinkt, liefst nippend. Zie ook tip 3.

Tip 2: Drink voldoende

Drink op normale dagen 2 tot 2,5 liter per dag. Alle vloeibare producten tellen mee ook soep, yoghurt en vla. Je kunt signalen van (beginnende) uitdroging herkennen aan dorst en een droge mond. Maar ook vermoeidheid, krampen, duizeligheid, minder plassen en donkere plas zijn signalen van uitdroging. Krijg je een droge huid? Neem dan direct contact op met de huisarts.

Tip 3: Drink isotone dranken zoals ORS

Drink bij voorkeur isotone dranken zoals ORS. Isotone dranken zorgen ervoor dat vocht beter wordt opgenomen in het lichaam. Hierdoor neemt de ontlasting af en droog je minder snel uit. ORS is verkrijgbaar in de apotheek of drogist, maar je kunt het ook zelf maken. Andere oplossingen zijn groentebouillon of tomatensap waaraan extra zout is toegevoegd. Ook sportdrank met de aanduiding ‘isotoon’ kan al helpen.

Tip 4: Eet vaker kleine beetjes

Eet vaker kleinere beetjes verspreid over de dag. Wanneer je slecht kunt slapen omdat je een hoge stomaproductie hebt, kun je het volgende proberen:

  1. Eet extra ‘droge’ zetmeelhoudende producten voor het slapen gaan (brood, crackers).
  2. Probeer minder te eten voordat je gaat slapen.
  3. Eet de warme maaltijd eerder op de dag, bijvoorbeeld tijdens de lunch.

Tip 5: Dik je ontlasting in met deze voedingsmiddelen

Deze voedingsmiddelen kunnen helpen bij een hoge stomaproductie:

  • Droge vezelrijke producten: zoals brood, crackers.
  • Witte rijst, witte pasta, aardappels.
  • Pindakaas, bananen, marshmallows
  • Zetmeelrijke producten zoals peulvruchten en pasta.
  • Psylliumvezels ingenomen met een geringe hoeveelheid water en zonder extra vocht. Psyliumvezels zijn te koop bij apotheek en drogist.

Hoe je reageert op bepaalde voedingsmiddelen is verschillend. Wat bij de één helpt, kan bij de ander juist minder goed helpen. Ook kan het even duren voordat je lichaam op voeding reageert. Daarom is het belangrijk dat je goed luistert naar je lichaam. Neem contact op met je stomaverpleegkundige of huisarts als je twijfelt.

Tip 6: Grijp op tijd in bij high output

Een high output stoma ontstaat als de darm het vocht niet goed kan opnemen. We spreken van een high output stoma bij een stomaproductie van méér dan 1 liter per 24 uur; gedurende 3 dagen of langer. Het gevolg is vaak waterdunne diarree, waardoor uitdroging, ondervoeding en een tekort aan mineralen en vitamines kunnen optreden. Heb je langere tijd last van een high output stoma? Neem dan contact op met een diëtist of stomaverpleegkundige voor advies.

Nieuw: Folder over voeding

Lees meer informatie en handige tips over voeding in de nieuwe folder ‘Voedingstips bij stoma of pouch’ van de Stomavereniging. In deze folder staan niet alleen tips om je vochtbalans op peil te houden, maar ook tips om winderigheid en sterke geurtjes te voorkomen. Ook vind je uitleg wat je kunt doen bij problemen als verstopping, dunne ontlasting of uitdroging. Je kunt de folder ook op papier bestellen via folders

Meer informatie

Lees meer over: