Peilingen 2015

Hieronder vindt u een overzicht van de rapporten en artikelen die geschreven zijn naar aanleiding van de uitkomsten van het stomapanel.nl. Klik op de naam om het rapport of artikel te downloaden.

Peiling december 2015: hulpmiddelen

Patientenfederatie Nederland deed onderzoek naar het belang van hulpmiddelen voor de kwaliteit van leven van mensen die hiervan afhankelijke zijn. Aan dit onderzoek deden 3.942 mensen mee. Hiervan maakt 10% gebruik van stomamaterialen. Uit dit onderzoek blijkt dat hulpmiddelen belangrijk zijn voor het dagelijks leven van mensen, dat er een grote rol is weggelegd voor leveranciers en zorgaanbieders bij het kiezen van het hulpmiddel en dat de beperking in keuzevrijheid het vaakst wordt genoemd als knelpunt.

Peiling december 2015: Sporten met een stoma

Meestal gaat het goed: je favoriete sport blijven beoefenen als je een stoma hebt. Maar uit een onderzoek van de Stomavereniging blijkt dat er soms belemmeringen zijn om een oude sport weer op te pakken. Welke belemmeringen zijn dat, en hoe pak je ze aan?

Peiling juli 2015: Input leden op Strategisch Meerjarenplan 2016-2018

De belangrijkste reden om lid te worden van de Stomavereniging, is dat de Stomavereniging opkomt voor de belangen van stomadragers. Ruim 74% vindt dat, blijkt uit ons onderzoek.

Peiling juni 2015: Invloed van chronische darmproblemen op je studie

IBD (de ziekte van Crohn en colitis ulcerosa) en/of het hebben van een stoma heeft bij veel jonge mensen erg veel invloed op hun studie. Maar liefst bij 77% van de respondenten speelt het een rol, blijkt uit een gezamenlijk onderzoek van de Stomavereniging en de Crohn en Colitis Ulcerosa Vereniging (CCUVN).

Peiling mei 2015: Stomamaterialen en vergoedingen

Zes op de tien stomadragers heeft geen inzicht in de kosten van het gebruikte stomamateriaal, terwijl driekwart dit wel wil. Dit blijkt uit onderzoek van de Stomavereniging naar het gebruik en de vergoedingen van stomamaterialen onder 790 mensen met een stoma. “Zonder inzicht is er nog altijd geen sprake van transparantie”, zegt Rein van der Leeuw, voorzitter van de Stomavereniging.

Peiling januari 2015: Tevredenheidsonderzoek van de Stomavereniging

U bent tevreden met de Stomavereniging! Dat blijkt uit de ledenraadpleging van de Levenmetkanker (vertegenwoordiger van diverse kankerpatiëntenverenigingen) in opdracht van de Stomavereniging. Er waren ruim 1200 enquêtes ingevuld. Hieruit bleek dat uw algemene waardering was gestegen van een 7,9 naar een 8.