Peilingen 2019

Peiling januari 2019: Onderzoek naar gebruik en vergoeding van stomamaterialen

De Stomavereniging deed begin 2019 onderzoek naar het gebruik en de vergoeding van stomamaterialen. Het ging om een vervolg op een eerdere meting uit 2014. Met dit bericht worden de eerste voorlopige resultaten gepresenteerd. Net als in 2014 bleek ook in 2019 dat lichamelijke problemen van grote invloed zijn op tal van zaken in het leven van een stomadrager. De komende maanden worden de resultaten verder geanalyseerd. Houd onze berichtgeving in de gaten.

Peiling februari 2019: Kanker en werk

Ruim een kwart van de kankerpatiënten vindt dat hun bedrijfsarts tekortschiet in de begeleiding. In hun ogen ontbreekt het de arts aan specifieke kennis over kanker. Dat terwijl de ziekte grote gevolgen heeft voor hun werk. Bij negen op de tien mensen wordt de werksituatie aangepast, zes op de tien ervaart financiële gevolgen en een op de tien verliest zelfs zijn baan. Dat blijkt uit een onderzoek van de Stomavereniging in samenwerking met Nederlandse Federatie van Kankerpatiëntenorganisaties (NFK) onder 3.500 (ex-)kankerpatiënten en 602 naasten naar de impact van kanker op hun werk.

Peiling maart 2019: Heeft een stoma invloed op beweging?

Sommige stomadragers sporten nog volop. Anderen bewegen wat minder sinds ze een stoma hebben. Maar hoeveel beweeg je gemiddeld en tegen welke belemmeringen loop je aan? Dat onderzoeken studenten van de Zuyd Hogeschool Heerlen in samenwerking met de Stomavereniging. De resultaten worden naar verwachting midden 2019 gepubliceerd.