Stomaverpleegkundigen Annette Gardien en Barbara Weterings van het HagaZiekenhuis waren compleet verrast toen zij op dinsdag 9 april van de Stomavereniging de Hanneke F. de Graaf Award kregen. De award wordt elke twee jaar toegekend aan stomaverpleegkundigen die opvallen vanwege hun deskundigheid, bereikbaarheid en (bijzondere) activiteiten in de stomazorg.

Annette en Barbara werden maar liefst zes maal genomineerd, zowel door medewerkers van het HagaZiekenhuis, als door externe partijen. Beide verpleegkundigen kregen de prijs uit handen van Rein van der Leeuw, voorzitter van de Stomavereniging, die vooral hun grote inzet voor patiënten, voor en na de aanleg van hun stoma roemde. “Annette en Barbara zijn van onschatbare waarde voor deze patiëntengroep”, zegt hij.

Karel Ronday, medisch directeur HagaZiekenhuis deelt die mening: “Ze vormen samen een geweldig team. Ze kennen de stomazorg van A tot Z en doen hun werk met heel veel passie en betrokkenheid. Dat zij deze award krijgen is meer dan terecht. Wij zijn heel trots op hen!”

Annette en Barbara mogen zich nu twee jaar lang stomaverpleegkundigen van het jaar noemen. Beiden waren zichtbaar ontroerd toen zij werden overvallen met de award. “Het is een mooie waardering voor ons werk en inzet. Wij vinden het vooral belangrijk om de mens achter de patiënt te blijven zien.”

Zorg dicht bij de patiënt

Patiënten zijn vol lof over de zorg die zij van Annette en Barbara krijgen. Ze wachten niet op vernieuwingen of trends, maar initiëren deze zelf. In 2015 waren ze al gestart met substitutie (verplaatsing) van de zorg, omdat zij beseften dat de zorg beter en efficiënter kan, dichter bij de patiënt. Ze bezoeken de patiënten daarom ook in de thuissituatie. De patiënten ervaren dat als heel prettig en voelen zich altijd veilig bij de stomaverpleegkundigen. Zij waarderen de persoonlijke aandacht (zonder te betuttelen) en de ruimte om alles te kunnen vragen aan de stomaverpleegkundigen. Bovendien helpen zij patiënten om kosten te besparen. Daarnaast geven Annette en Barbara thuiszorgverpleegkundigen bedside-teaching (lessen aan het bed) zodat de patiënt thuis ook de beste zorg krijgt.

Passie en betrokkenheid

Ook naast hun werk spannen beide dames zich in om de beste zorg te blijven leveren. Als de poli dichtgaat, zijn ze te vinden op scholingen en symposia om meer vernieuwende kennis over stomazorg op te doen. De stomaverpleegkundigen zijn goed op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Jaarlijks organiseren zij voor patiënten een bijeenkomst om ervaringen te delen en elkaar te ontmoeten. Daarnaast maken de stomaverpleegkundigen deel uit van de redactie van Vooruitgang, het kwartaalmagazine van de Stomavereniging.