Acceptatie

Een stoma volledig accepteren, blijft altijd moeilijk. Ermee leren omgaan, kan wel. In het dagelijks leven hoeft de stoma geen grote rol te spelen. Maar het kan ook goed zijn dat uw leven totaal verandert. Dat hangt vaak af van de ziekte die geleid heeft tot de stoma. En ook van uw zelfvertrouwen om de draad weer op te pakken. Uw omgeving speelt hier een grote rol bij.

Hoe reageert uw omgeving op uw stoma?

Als u net een stoma heeft gekregen, is voor veel mensen met een stoma de grote vraag: hoe reageren anderen op mij? Uw partner speelt bijvoorbeeld een belangrijke rol. Hij of zij heeft ook met een veranderde situatie te maken en zal ook de stoma moeten accepteren. Het kost tijd om hieraan te wennen. Is uw partner een steun en toeverlaat, dan zal uw zelfvertrouwen ook groeien. Daarna is het gemakkelijker anderen in te lichten. Lees meer over acceptatie in uw omgeving.

Contact met andere stomadragers

Andere mensen die al een stoma hebben en de fase van acceptatie achter zich hebben gelaten, kunnen van grote betekenis voor u zijn. Daarom heeft de Stomavereniging de Bezoekdienst . Ook organiseert de Stomavereniging Stomadagen en regionale bijeenkomsten waar u andere stomadragers kunt ontmoeten. Via deze website en via onze geheime Facebook-groepen kunt u ook makkelijk in contact komen met andere stomadragers.

Hulp zoeken

De acceptatie van een stoma verloopt niet voor iedereen hetzelfde. Waar de een blij is om weer de deur uit te kunnen, vindt de ander de stoma een verschrikking. Soms kan wat hulp geen kwaad. Natuurlijk kunt u altijd met uw vragen over acceptatie terecht bij uw huisarts of stomaverpleegkundige. Zij kunnen u ook doorverwijzen naar personen of instellingen die u verder kunnen helpen.

• Heeft u een stoma vanwege kanker gekregen? Het Hellen Dowling Instituut of IPSO (Instellingen voor Psycho-oncologische centra Samenwerking en Ondersteuning) kunnen uitkomst bieden. Hellen Downling Instituut heeft ook een online aanbod van therapieën.
  • Voor meer informatie over diverse mogelijkheden kijk ook eens op zelfmanagement.com.