Uw omgeving

Hoe u leert omgaan met uw stoma is voor een belangrijk deel afhankelijk van de mensen in uw omgeving. Als uw partner probeert er het beste van te maken, u meehelpt en u steunt, zult u misschien gemakkelijker met uw stoma omgaan. Het is alleen voor niemand eenvoudig om aan een stoma te wennen. Dus als uw partner er in het begin wat moeite mee heeft, dan is dat vrij normaal.

Collega’s, buren, vrienden

Uw omgeving bestaat meestal niet alleen uit uw partner of andere familieleden. Ook uw collega’s, buren of vrienden zijn belangrijk. Zij hebben baat bij heldere informatie. Als het u lukt, kunt u hen het beste open vertellen over uw stoma. Leg gewoon uit dat u af en toe naar het toilet moet om uw stoma te verzorgen. Zeg ook dat het opvangmateriaal tegenwoordig zo goed is dat waarschijnlijk niemand iets ruikt. En als mensen vragen willen stellen, kunnen ze altijd bij u terecht. Vindt u het lastig om in uw eentje dit aan collega’s, buren of vrienden te vertellen, vraag dan of er iemand meegaat. Uw partner, uw zoon of dochter of misschien iemand van personeelszaken.

Informatie op deze website

Op deze website staan allerlei onderwerpen die ook voor andere mensen interessant kunnen zijn over het leven met een stoma. Ook kunt u mensen verwijzen naar de diverse folders van de Stomavereniging, die ook via deze website te downloaden zijn. Wilt u weten hoe andere mensen met een stoma hiermee omgaan? Neem dan eens contact op met: