Buikspieroefeningen bij een stoma

Veel mensen denken dat je bij een stoma extra voorzichtig moet zijn bij het doen van buikspieroefeningen omdat ze bang zijn voor een breuk of prolaps. Maar juist slappe buikspieren verhogen het risico op een breuk of prolaps. Daarom is het verstandig om de buikspieren te trainen. Dat kun je zelf doen, eventueel onder begeleiding van een fysiotherapeut. Hier vindt je buikspieroefeningen.

Buik in conditie

Als je buikspieroefeningen doet na de operatie komt de buik beter in conditie. De buikwand is beschadigd door de aanleg van een stoma. Wordt een stoma aangelegd, dan ontstaan in de buikwand en op de plaats van de littekens zwakke plekken. Rondom die zwakke plekken is het mogelijk de spieren te versterken en te ondersteunen. Oefeningen en bewegingen helpen daarbij, ook een goede ademhaling is belangrijk. Hierdoor kun je sneller herstellen na de lichamelijke ingreep. Overleg bij twijfel met je behandelend arts of stomaverpleegkundige.

Tips bij buikspieroefeningen

  • Begin rustig, bouw het geleidelijk op.
  • Blijf rustig doorademen als je kracht zet. Adem in als je ontspant. Zet geen kracht met een ‘dichte’ keel. Juist tijdens het kracht zetten is het van belang rustig uit te ademen. Zo wordt de druk op de buikwand niet te hoog.
  • Laat de oefeningen het liefst voorafgaan door een algemene warming-up.
  • Houd de oefening 8 tot 15 seconden achtereen vol. Doe iedere oefening tienmaal. Zorg dat je enige spanning voelt, maar zeker geen pijn!
  • Maak bij het rekken en strekken geen verende beweging.
  • Voer de oefeningen afwisselend links en rechts uit, indien van toepassing.
  • Doe de oefeningen regelmatig; liefst iedere dag.
  • Zorg dat je sowieso veel in beweging bent, bijvoorbeeld door te wandelen, fietsen of zwemmen.
  • Laat het oefenprogramma zeker in het begin controleren door een fysio- of oefentherapeut.
  • Neem bij klachten contact op met je arts.

Buikspieroefeningen

Staande buikspieroefeningen

Zittende buikspieroefeningen

 

 

Zittende buikspieroefeningen vervolgLiggende buikspieroefeningenLiggende buikspieroefeningen vervolg