Oefeningen voor sterke buikspieren

Veel mensen hebben slappe buikspieren. Slappe buikspieren geven een verhoogde kans op een breuk of prolaps. Daarom is het verstandig uw buikspieren te trainen. Dat kunt u zelf doen, eventueel onder begeleiding van een fysiotherapeut. Hier vindt u buikspieroefeningen.

Zo traint u goed

  • Begin rustig, bouw het geleidelijk op.
  • Blijf rustig doorademen als u kracht zet. Adem in als u ontspant. Zet geen kracht met een ‘dichte’ keel. Juist tijdens het kracht zetten is het van belang rustig uit te ademen. Zo wordt de druk op de buikwand niet te hoog.
  • Laat de oefeningen het liefst voorafgaan door een algemene warming-up.
  • Houd de oefening 8 tot 15 seconden achtereen vol. Doe iedere oefening tienmaal. Zorg dat u enige spanning voelt, maar zeker geen pijn!
  • Maak bij het rekken en strekken geen verende beweging.
  • Voer de oefeningen afwisselend links en rechts uit, indien van toepassing.
  • Doe de oefeningen regelmatig; liefst iedere dag.
  • Zorg dat u sowieso veel in beweging bent, bijvoorbeeld door te wandelen, fietsen of zwemmen.
  • Laat het oefenprogramma zeker in het begin controleren door een fysio- of oefentherapeut.
  • Neem bij klachten contact op met uw arts.