Zwemmen of naar de sauna

Zwemmen kan heel goed met een stoma. Houd wel rekening met de volgende tips:

• Gebruik ook gewoon tijdens het zwemmen uw stoma-opvangmateriaal.
  • Alle huidplakken zijn waterbestendig en laten niet los in het water.
  • Heeft u een colostoma, dan kunt u eventueel een kleiner opvangzakje gebruiken.

Afplakken koolstoffilter

Bij sommige stomazakjes moet het koolstoffilter vooraf worden afgeplakt om te voorkomen dat water in het zakje loopt. Dit kunt u doen met stickers die u bij uw stomazakjes krijgt meegeleverd.

Wel of niet afplakken?

Het kan voorkomen dat de randen van uw huidplak na langdurig zwemmen wat verweken en loslaten. Dit kunt u voorkomen door de huidplak af te plakken met waterafstotende pleisters (in de vorm van halfronde cirkel).

Wisselen plak na het zwemmen

Verwissel uw huidplak niet direct na het zwemmen, want dan laat deze moeilijker los. Dit komt door dat de huidplak zich steviger aan de huid hecht zodra u niet meer in contact met water bent. Na een uurtje kunt u de huidplak prima verwijderen, dan laat het materiaal eenvoudiger los.

Zwemkleding

Er bestaat speciale zwemkleding voor mensen met een stoma. Dit wordt vaak op maat gemaakt, naar eigen wens. Zo kan er bijvoorbeeld een binnenzakje in verwerkt worden waar het stomamateriaal in past. Speciaal gemaakte badkleding is meestal wel duurder dan gewone badkleding. Informatie hierover is te vinden op de website van de Stomavereniging of bij uw stomaverpleegkundige.

Andere, goedkopere tips zijn:

• Kies badkleding met een drukke print (stoma valt dan minder op);
  • U kunt ook kiezen voor een badpak, tankini of bikini met bijvoorbeeld een hoger broekje;
  • Voor mannen zijn er zwembroeken in een hoger model boxershort of zwemmen in een sportbroek met binnenbroek.

Nog meer tips

• Begin rustig en volg uw eigen tempo.
  • Intensieve lichaamsbeweging vermoeit vooral in het begin. Na een paar keer zwemmen verbetert uw conditie al.
  • Neem altijd extra stoma-opvangmateriaal mee en reserve zwemkleding.
  • Elk zwembad heeft wel een plekje (bijvoorbeeld een rolstoeltoilet) om uzelf even rustig te verzorgen.
  • Het is te adviseren om niet vlak voor het zwemmen uw plak te verwisselen. De huidplak heeft namelijk enige tijd nodig om zich goed vast te hechten en zou anders in het water los kunnen laten.

Saunabezoek met een stoma

Een bezoek aan de sauna kan ook gewoon met uw stoma. Houd rekening met dezelfde tips als bij het zwemmen.

Als er speciale saunadagen worden georganiseerd, zijn deze te vinden op de website van de Stomavereniging, in de Agenda van de betreffende regio.