Stomamateriaal op reis

Neem anderhalf tot twee keer zoveel materiaal mee dan u normaal gebruikt voor de periode dat u op vakantie gaat. U bent dan goed voorbereid op calamiteiten. Verdeel het stomamateriaal over de handbagage en de koffer. Mocht een van beide zoek raken, dan heeft u altijd nog materiaal achter de hand. Bedenk dat verschoning en vervanging van de plak vaker nodig is bij warmte.

Extra bagage

Bij het boeken van de reis kunt u aangeven dat u vanwege uw stoma extra ‘medische’ bagage mee wilt nemen. Zorg dat u een doktersverklaring of een verklaring van een stomaverpleegkundige heeft als u dit aanvraagt. Zonder zo’n verklaring loopt u kans op extra kosten voor het overgewicht van uw bagage. Het is verstandig dit tijdig aan te vragen en altijd te zorgen dat u per e-mail of post een schriftelijke bevestiging ontvangt, en zorg ervoor dat u deze bij u hebt op vakantie.

Afhankelijk van de luchtvaartmaatschappij mag u 5 kilo (en soms meer) extra bagage meenemen omdat u een stoma heeft. Bij de Stomavereniging kunt u hiervoor een Engelstalige brief krijgen met de vraag om extra bagage mee te kunnen nemen. Stuur hiervoor een bericht naar info@stomavereniging.nl o.v.v. ‘Brief extra bagage’. Vermeld daarbij uw naam en adres en/of uw lidmaatschapsnummer.

Als u extra handbagage meeneemt (bovenop de standaardhoeveelheid) vanwege spoelapparatuur, dan kunnen sommige vliegmaatschappijen hiervoor een aparte verklaring vragen. Dit is een verklaring in het Engels die de stomaverpleegkundige meegeeft en waarin het doel staat van de apparatuur. U kunt bij uw vliegmaatschappij het beste navragen welke voorschriften hiervoor gelden. Alternatief is om op vakantie een handspoelset te gebruiken. Hier heeft u geen verklaring voor nodig.