Gezonde voeding bij ileostoma of pouch

De schijf van vijf vormt de basis voor gezonde voeding. Bij mensen zonder dikke darm is het daarnaast extra belangrijk om de vocht en zout inname in de gaten te houden. De Stomavereniging zet een aantal tips voor u op een rijtje over voeding.

Tip 1: Drink kleine slokjes

Een eerste reflex bij dorst is: drinken. Niet direct doen als je de dikke darm mist. Als je het verkeerde drinkt kan het juist averechts werken. Zo kunnen water en thee leiden tot diarree, waardoor je nog meer dorst krijgt. Zorg dat je kleine slokjes drinkt, liefst nippend. Zie ook tip 3.

Tip 2: Drink voldoende

Drink op normale dagen 2 tot 2,5 liter per dag. Alle vloeibare producten tellen mee ook soep, yoghurt en vla. Je kunt signalen van (beginnende) uitdroging herkennen aan dorst en een droge mond. Maar ook vermoeidheid, krampen, duizeligheid, minder plassen en donkere plas zijn signalen van uitdroging. Krijg je een droge huid? Neem dan direct contact op met de huisarts.

Tip 3: Drink isotone dranken zoals ORS

Drink bij voorkeur isotone dranken zoals ORS. Isotone dranken zorgen ervoor dat vocht beter wordt opgenomen in het lichaam. Hierdoor neemt de ontlasting af en droog je minder snel uit. ORS is verkrijgbaar in de apotheek of drogist, maar je kunt het ook zelf maken:

Los de volgende ingrediënten op in 1 liter water:

  • 20 gram suiker (of 30 ml)
  • 2,5 gram of 2,5 ml. natriumbicarbonaat (baksoda)
  • 3,5 gram of 5 ml. natriumchloride (keukenzout)

Vindt u de smaak niet lekker? Voeg dan wat limoen of citroensap toe of een beetje limonade. Drink de ORS bij voorkeur met een rietje of neem kleine slokjes.Bij ernstige klachten drinkt u 1 liter van deze oplossing per dag. ORS kan in vloeibare vorm niet langer dan 12 uur worden bewaard, in de koelkast 24 uur.

Andere oplossingen zijn groentebouillon of tomatensap waaraan extra zout is toegevoegd. Ook sportdrank met de aanduiding ‘isotoon’ kan al helpen. Kant en klare isotone drank is te koop in de supermarkt. Voorbeelden zijn Isostar, Aquarius of AA Isotone. Online zijn ook isotone dranken te koop. Zoek in Google met het trefwoord ‘istotoon’. Via deze link komt u bij een website waarin nog meer lekkere tips staan om zelf isotone drankjes te maken.

Tip 4: Eet vaker kleine beetjes

Eet vaker kleinere beetjes verspreid over de dag. Wanneer je slecht kunt slapen omdat je een hoge stomaproductie hebt, kun je het volgende proberen:

  1. 1. Eet extra ‘droge’ zetmeelhoudende producten voor het slapen gaan (brood, crackers).
  2. Probeer minder te eten voordat je gaat slapen.
  3. Eet de warme maaltijd eerder op de dag, bijvoorbeeld tijdens de lunch.

Tip 5: Deze voedingsmiddelen helpen om ontlasting in te laten dikken

Deze voedingsmiddelen kunnen helpen bij een hoge stoma productie:

  • Droge vezelrijke producten: zoals brood, crackers.
  • Witte rijst, witte pasta, aardappels.
  • Pindakaas, bananen, marshmallows.
  • Zetmeelrijke producten zoals peulvruchten en pasta.
  • Psylliumvezels ingenomen met een geringe hoeveelheid water en zonder extra vocht. Psyliumvezels zijn te koop bij apotheek en drogist.

Hoe je reageert op bepaalde voedingsmiddelen is verschillend. Wat bij de één helpt, kan bij de ander juist minder goed helpen. Ook kan het even duren voordat je lichaam op voeding reageert. Daarom is het belangrijk dat je goed luistert naar je lichaam. Neem contact op met je stomaverpleegkundige of huisarts als je twijfelt.

Tip 6: Kauw het eten goed; en kauw deze voeding extra goed!

Sommige voedingsmiddelen zijn draderig of verteren niet zo gemakkelijk. Zij kunnen daarom verstoppingen (van de stoma) veroorzaken als ze niet goed fijngesneden en goed gekauwd zijn. Sommige mensen kunnen deze voedingsmiddelen helemaal niet verdragen. Heb extra aandacht bij:

  • Grove tarwezemelen, popcorn, zaden, noten en pitten
  • Taai en draderig vlees met botten en vis met graten of worstvellen
  • Groente met harde nerven, rauwkost, vezelige draderige groenten, zoals: asperges, bleekselderij, schorseneren, zuurkool, taugé, draderige sperziebonen en snijbonen, peulvruchten, doperwten, maïs, rabarber, paddenstoelen en champignons
  • Fruit met pit en schil, partjes citrusfruit, ananas, bessen, druiven, kiwi, kokosproducten, gedroogde vijgen, rozijnen, dadels en pruimen

Tip 7: Ga slim om met zout

Mensen zonder dikke darm wordt geadviseerd om extra zout te gebruiken. Hiervoor kunt u bijvoorbeeld extra keukenzout over uw voeding strooien. Ook andere producten kunnen helpen zouttekort te voorkomen. Welke zijn goed welke juist minder goed?

 

 

 

 

 

 

 

Eet of drink voor extra kalium: bananen, tomaten(producten), ORS, isotone sportdranken en magere chocolademelk.