Deel deze pagina

Klachten over zorgverzekering

Het kan voorkomen dat je een klacht of vraag hebt over de vergoeding van je stomamateriaal of hulpmiddelen. Kijk eerst in de voorwaarden van je zorgverzekering wat er staat over de vergoeding van stomamateriaal of hulpmiddelen. Kom je er niet uit? Neem dan contact op met je zorgverzekeraar voor meer informatie. Ben je ontevreden over het antwoord? Dien dan een klacht in bij je zorgverzekeraar. Als je hier ook niet uit komt, dan kun je de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ) aanschrijven. De Stomavereniging kan je hierbij helpen.

Je bent het oneens met een beslissing van je zorgverzekeraar

Voordat je een klacht kunt voorleggen aan de SKGZ, moet je het probleem eerst met je zorgverzekeraar bespreken. Die hoort binnen zes weken antwoord te geven. Ben je het dan nog steeds niet eens met de verzekeraar? Dien een klacht in bij de SKGZ.

Wie is de SKGZ?

De Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ) is in 2006 opgericht door Zorgverzekeraars Nederland (ZN) en de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF). Zij behandelen klachten van consumenten over hun zorgverzekeraar. Het gaat daarbij om problemen rond de zorgverzekering of de bescherming van persoonsgegevens. De SKGZ helpt zulke problemen op een onpartijdige manier op te lossen en te voorkomen.

Wat heb je nodig om een klacht in te dienen?

  • Het polisblad.
  • Beschrijving van het probleem.
  • Beschrijving van de oplossing die je voorstelt.
  • De brief aan je zorgverzekering.
  • De reactie van je zorgverzekering.

Welke vragen moet je invullen en wat is hierbij belangrijk?

Onderstaande 5 vragen worden aan jou gesteld om na te gaan of en wanneer je al contact hebt gehad met je zorgverzekeraar over je klacht. Vul dit in. Pas als je een officieel antwoord hebt, kun je je klacht indienen bij het SKGZ.

  • Gaat je klacht over een zorgverzekeraar?
  • Heb je over je klacht al contact gehad met je zorgverzekeraar?
  • Op welke datum heb je de klacht ingediend bij je zorgverzekeraar?
  • Op welke datum ontving je het antwoord van je zorgverzekeraar op je klacht?
  • Ligt je klacht bij de rechter? Of heeft de rechter al uitspraak gedaan?

De klacht

Beschrijf waarom je het niet eens bent met de beslissing van je zorgverzekeraar. Bij het beschrijven van je klacht is het belangrijk dat je goed omschrijft wat de beslissing van de zorgverzekeraar voor je betekent. Bijvoorbeeld voor je gezondheid of voor je kwaliteit van leven. Waarin wordt je belemmerd door de beslissing van je zorgverzekeraar?

De oplossing

Beschrijf hoe je de klacht zou willen oplossen. Bij het beschrijven van je oplossing is het belangrijk dat je goed omschrijft waarom de oplossing die je voorstelt je probleem oplost. Bijvoorbeeld voor je gezondheid of voor je kwaliteit van leven. Wat betekent het voor je als je de gewenste oplossing wel krijgt?

Je gegevens

Hier noteer je de contactgegevens van jezelf of van degene die je hierin vertegenwoordigt. Als je kiest voor het laatste, dan gaat alle correspondentie via deze vertegenwoordiger.

Wat kan de Stomavereniging voor je doen?

Wij kunnen je ondersteunen bij het goed formuleren van je klacht en de oplossing die je voorstelt. Stuur hiervoor een bericht naar mijnervaring@stomavereniging.nl. Voor meer informatie over de SKGZ kijk op www.skgz.nl.

Lees meer over zorgverzekeringen op onze website

menu