Als u er niet uitkomt met uw zorgverzekeraar

Het kan voorkomen dat u een klacht of vraag heeft over de vergoeding van uw stomamateriaal of hulpmiddelen. Het is belangrijk om eerst in de voorwaarden van uw zorgverzekering te kijken wat er staat over de vergoeding van stomamateriaal of hulpmiddelen. Komt u er niet uit? Neem dan contact op met uw zorgverzekeraar voor meer informatie. Bent u ontevreden over het antwoord? Dien dan een klacht in bij uw zorgverzekeraar. Als u hier ook niet uit komt, dan kunt u de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ) aanschrijven. De Stomavereniging kan u hierbij helpen. Hieronder vindt u meer informatie over de procedure.

U bent het oneens met een beslissing van uw zorgverzekeraar en wilt hierover een klacht indienen

Voordat u een klacht kunt voorleggen aan de SKGZ, moet u het probleem eerst met uw zorgverzekeraar bespreken. Die hoort binnen zes weken antwoord te geven. Bent u het dan nog steeds niet eens met de verzekeraar, dan kunt u een klacht indienen bij de SKGZ.

Wie is de SKGZ?

De Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ) is in 2006 opgericht door Zorgverzekeraars Nederland (ZN) en de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF). Zij behandelen klachten van consumenten over hun zorgverzekeraar. Het gaat daarbij om problemen rond de zorgverzekering of de bescherming van persoonsgegevens. De SKGZ helpt zulke problemen op een onpartijdige manier op te lossen en te voorkomen.

Wat heeft u nodig om een klacht in te dienen?

U wilt een klacht indienen. Daarvoor zijn de volgende gegevens nodig:

1. Uw polisblad
  2. Beschrijving van het probleem
  3. Beschrijving van de oplossing die u voorstelt
  4. De brief aan uw verzekeraar
  5. De reactie van uw verzekeraar

Welke vragen moet u invullen en wat is hierbij belangrijk?

Onderstaande vijf vragen worden aan u gesteld om na te gaan of en wanneer u al contact heeft gehad met uw zorgverzekeraar over uw klacht. Voordat u een klacht kunt indienen bij het SKGZ, moet u eerst uw klacht officieel kenbaar maken bij uw zorgverzekeraar en ook een officieel antwoord hebben gehad. Pas daarna kunt u uw klacht indienen bij het SKGZ.

• Gaat uw klacht over een zorgverzekeraar?
  • Ligt uw klacht bij de rechter? Of heeft de rechter al uitspraak gedaan?
  • Heeft u over uw klacht al contact gehad met uw zorgverzekeraar?
  • Op welke datum heeft u de klacht ingediend bij uw zorgverzekeraar?
  • Op welke datum ontving u het antwoord van uw zorgverzekeraar op uw klacht?

Uw klacht

Beschrijf waarom u het niet eens bent met de beslissing van uw zorgverzekeraar. Bij het beschrijven van uw klacht is het belangrijk dat u goed omschrijft wat de beslissing van de zorgverzekeraar voor u betekent. Bijvoorbeeld voor uw gezondheid of voor uw kwaliteit van leven. Waarin wordt u belemmerd door de beslissing van uw zorgverzekeraar? Etc.

Uw oplossing

Beschrijf hoe u de klacht zou willen oplossen. Bij het beschrijven van uw oplossing is het belangrijk dat u goed omschrijft waarom de oplossing die u voorstelt uw probleem oplost. Bijvoorbeeld voor uw gezondheid of voor uw kwaliteit van leven. Wat betekent het voor u als u de oplossing krijgt die nu niet wordt gegeven door de zorgverzekeraar?

Uw gegevens

Hier noteert u de contactgegevens van uzelf of van degene die u hierin vertegenwoordigt. Als u kiest voor het laatste, dan gaat alle correspondentie via deze vertegenwoordiger.

Wat kan de Stomavereniging voor u doen?

Wij kunnen u ondersteunen bij het goed formuleren van uw klacht en van de oplossing die u voorstelt. Stuur hiervoor een bericht naar mijnervaring@stomavereniging.nl. Voor meer informatie over de SKGZ kijk op www.skgz.nl.