Premie en polis 2018

Zorgverzekering 2018

Blijft u in 2018 bij uw huidige zorgverzekeraar? Of denkt u erover om over te stappen? Nu is hét moment om de polis te kiezen die het beste bij u past.

Veranderingen premies en polisvoorwaarden 2018

Sommige verzekeraars hebben de premies voor 2018 verlaagd en andere hebben juist gekozen voor een verhoging van de premies. Tussen de hoogten van de premies zitten volgend jaar dan ook grote verschillen.

Het eigen risico blijft €385. Het basispakket wordt onder andere uitgebreid met zittend ziekenvervoer voor kankerpatiënten die immuuntherapie krijgen.

Gecontracteerde leveranciers en zorgverleners

Verder hebben de zorgverzekeraars een overzicht van de leveranciers waarmee zij een contract hebben afgesloten. Ook heel belangrijk is het overzicht van zorgverleners, zoals fysiotherapeuten, ziekenhuizen en klinieken waar uw zorgverzekeraar een contract mee heeft voor 2018. Door het overzicht van leveranciers en zorgverleners te controleren, komt u volgend jaar niet voor vervelende verrassingen te staan.

N.B.

• Multizorg gaat verder onder de naam Zorg en Zekerheid.

Overstappen

Als u niets doet, dan bent u volgend jaar automatisch verzekerd bij uw huidige zorgverzekeraar. U kunt overstappen door te kiezen voor een andere zorgverzekering bij dezelfde verzekeraar (bijvoorbeeld een restitutieverzekering in plaats van een naturaverzekering). Of u kunt overstappen naar een verzekering bij een andere zorgverzekeraar.

Vóór 1 januari 2018 opzeggen!

Stapt u over? Dan moet u uw oude zorgverzekering vóór 1 januari 2018 opzeggen. U bent daarna verplicht om vóór 1 februari 2018 uw nieuwe zorgverzekering af te sluiten. U bent dan met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2018 verzekerd.

Veel zorgverzekeraars hebben een overstapservice. Ze zeggen voor u uw oude verzekering op als u vóór 1 januari bij hen een nieuwe afsluit.

Meer weten?

De Informatiegids zorgverzekering 2018 van de Patiëntenfederatie Nederland legt heel duidelijk uit hoe het zorgsysteem in elkaar zit. Er zijn veel verschillende keuzes mogelijk wanneer het gaat om de basisverzekering en aanvullende verzekeringen. Het loont de moeite om dit goed uit te zoeken, maar het kan ook ingewikkeld zijn.

• Bovendien kunt u bij de Consumentenbond een Minigids Zorgverzekeringen met tips en informatie aanvragen
  • De informatiekaart zorgverzekeringen van de Patiëntenfederatie en Pharos helpt u ook op weg.

Of klik op de afbeelding hieronder en doe een test om te zien welke verzekering het beste bij u past.