6 vragen over gevolgen corona voor stoma en pouch

We krijgen via de mail, telefoon en social media veel vragen van mensen die zich ongerust maken. Heel begrijpelijk, want wat zijn de gevolgen van het coronavirus voor mensen met een stoma of pouch? We hebben jullie vragen voorgelegd aan een team van artsen, stomaverpleegkundigen, leveranciers en fabrikanten.

1. Hebben mensen met een stoma extra risico bij besmetting met coronavirus?

Nee. Het hebben van een stoma op zich vormt géén risicofactor voor corona. Risicofactoren om ernstig ziek te worden na blootstelling aan het virus zijn met name mensen die:

• ouder dan 70 jaar zijn
  • roken
  • een ziekte hebben, zoals hartproblemen, afwijkingen/functiestoornissen van de luchtwegen en longen, diabetes mellitus en ernstige nieraandoeningen.
  • een verminderde weerstand hebben tegen infecties. Bijvoorbeeld door medicatie voor auto-immuunziekten, een afweerstoornis of chemotherapie of bestraling.

Gaat dit voor jou op?

• Mijd dan zoveel mogelijk contact met anderen.
  • Vermijd grote gezelschappen.
  • Reis niet met het openbaar vervoer.
  • Houd de standaard hygiënemaatregelen in acht.
  • Blijf uit de buurt van mensen die ziek zijn.

2. Kan het coronavirus ook via de stoma binnenkomen?

Nee. Het virus wordt verspreid door hoesten en niezen. Daarbij komen kleine druppeltjes met het coronavirus in de lucht. Mensen kunnen deze druppeltjes inademen en besmet raken.

3. Moeten stomadragers extra stomamaterialen bestellen?

Nee. Corona is momenteel niet van invloed op de voorraden van leveranciers. Om te voorkomen dat mensen gaan hamsteren (waardoor anderen in de problemen komen doordat er voor hen niets meer over is!) hebben leveranciers onderling afgesproken dat ze geen extra hoeveelheden – buiten de machtiging van behandelaars om – leveren. Zo blijven de voorraden op peil en krijgen stoma- en pouchdragers de hulpmiddelen die zij nodig hebben.
Dit alles geldt trouwens ook voor medicijnen. Ook apotheken, drogisterijen, groothandels en de overheid hebben afspraken gemaakt om te voorkomen dat mensen gaan hamsteren. Medicijnen mogen niet extra worden bijbesteld en mensen krijgen maximaal 3 pakjes paracetamol mee.

4. Hoe groot is de kans dat stomamateriaal opraakt in Nederland?

Zeer klein. Er is vooralsnog geen reden om je zorgen te maken over de beschikbaarheid van stomamateriaal in Nederland. Leveranciers en andere partijen volgen alle ontwikkelingen nauwlettend. Als de situatie verandert, nemen zij meteen maatregelen. Op de hoogte blijven van de actuele situatie? Vrijwel alle leveranciers houden speciale nieuwspagina’s bij voor hun klanten. Ook zijn zij telefonisch beschikbaar voor vragen.

5. Kunnen stomadragers nog wel in het ziekenhuis terecht als er problemen zijn?

Ja. Met acute, spoedeisende problemen kun je áltijd terecht in het ziekenhuis. Verder geldt over het algemeen dat alle ‘niet-acute’ poli-afspraken worden afgezegd. Er wordt zoveel mogelijk over gegaan op een telefonisch consult of videobellen. Zo zorgen ziekenhuizen ervoor dat er voldoende capaciteit is voor de patiënten met het coronavirus én voor andere mensen die dringend zorg nodig hebben. Check dus de website van het ziekenhuis of bel het ziekenhuis op.

6. Kunnen stomadragers nog gebruik maken van thuiszorg?

Jazeker. Alle thuiszorgorganisaties werken volgens de strenge hygiënerichtlijnen van het RIVM. Zo beschermen ze hun patiënten én zichzelf. Verzorgen zij een patiënt die besmet is met het coronavirus, dan dragen zij extra beschermingsmiddelen, zoals een schort met lange mouwen en een mond/neusmasker. Krijg je huishoudelijke hulp? Ook daar zijn regelingen getroffen over het schoonmaken van een woning. Heb je vragen, neem dan contact op met je thuiszorgorganisatie.

beeld
25 maart 2020

Ontwikkelingen coronavirus 23 t/m 29 maart

In dit blog houden we je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen omtrent het coronavirus. Het...