Aandacht voor pouch

Lang niet iedereen weet van het bestaan van een pouch. En zij die er wel mee te maken hebben, hebben verschillende vragen en ervaringen. Daar heeft de Stomavereniging in 2019 geprobeerd verandering in te brengen, door met diverse activiteiten zich hard te maken voor meer bekendheid en betere informatievoorziening.

Activiteiten pouch 2019

De Stomavereniging heeft zich in 2019 ingezet voor meer bekendheid rondom pouch door de volgende activiteiten:

• Aandacht voor pouch bij V&VN stomaverpleegkundigen congres: Tijdens de het jaarcongres van de stomaverpleegkundigen heeft Commissie Pouch gesprekken gevoerd met stomaverpleegkundigen, leveranciers en fabrikanten over de knelpunten waar zij als pouchdragers tegen aan lopen. Bijvoorbeeld bij nazorg en het vergoedingenbeleid. Stomadragers kunnen vanzelfsprekend terecht bij hun stomaverpleegkundige, maar voor mensen met een pouch is het regelmatig zoeken waar zij terecht kunnen met hun vragen.
  • Commissie Pouch: Sinds begin 2018 is de Commissie Pouch opgestart. Zij maken zich hard voor meer bekendheid en betere informatievoorziening rondom pouch. Bijvoorbeeld over de aanleg, verzorging, (in)continentie, voeding en het bekkenbodemgebied. In 2019 hebben zij op elke Stomadag een bijeenkomst georganiseerd waar pouchdragers met elkaar in contact konden komen en ervaringen uitwisselen. Momenteel bestaat de commissie uit 2 vrijwilligers en zij zijn hard op zoek naar meer leden, zodat ze meer activiteiten kunnen uitvoeren. Wil jij je hiervoor ook inzetten? Meld je aan bij Commissie Pouch.
  • Aandacht voor pouch in het contactblad van Lynch Polyposis: In het meest recente nummer van het magazine van Lynch Polyposis wordt ook extra aandacht besteed aan de pouch. Volg deze link om de artikelen te lezen.
  • Aandacht voor pouch in het blad van MediReva: In het meest recente nummer van het magazine van MediReva staat een interview met Nel, één van de leden van Commissie Pouch. Lees hier het artikel.

Stoma app
25 februari 2020

Wil jij meedenken over een nieuwe app voor stomadragers?

Het Amsterdam Medisch Centrum (AMC) ontwikkelt een mobiele applicatie om mensen met een stoma...

belasting
18 februari 2020

Belasting: aftrek zorgkosten 2019