Afvalproblemen met verschillende oplossingen

Om de hoeveelheid afval per huishouden terug te dringen, voeren veel Nederlandse gemeenten systemen in waarbij degene met de meeste afval ook de hoogste kosten heeft. Dit zogenaamde Diftar-systeem benadeelt stomadragers. Zij hebben standaard meer afval. Stomavereniging-vrijwilliger Con de Man van de regio Gelderland/Overijssel is zeer actief op dit terrein en licht de verschillende oplossingen toe die gemeenten hebben gevonden.

Succesverhaal

‘Elke gemeente die iets bedenkt om stomadragers of mensen die incontinent zijn tegemoet te komen, heeft in mijn ogen een succesverhaal’, zegt Con de Man. ‘De oplossingen die worden bedacht zijn heel divers. Er zijn gemeenten die een gratis extra container verstrekken. In gemeenten waar nog maar een keer per vier weken vuil wordt opgehaald, krijgen mensen een apart, goed afsluitbaar vat om hun stomamateriaal weg te werpen. Een aantal gemeenten hebben het systeem van omgekeerd inzamelen ingevoerd. Daarbij brengen mensen zelf hun afval naar een ondergrondse container. Om de container te openen krijgen ze een pasje en stomadragers krijgen een apart pasje waardoor ze meer mogen weggooien.’

Ideaal

Het zijn allemaal prima oplossingen, maar hij waarschuwt voor misbruik. ‘Je kan ook gewoon afval in die extra container, dat vat of die ondergrondse verzamelcontainer weggooien. Niemand die het ziet. Ik wil niet zeggen dát mensen het systeem gaan misbruiken, maar dat risico ligt wel op de loer.’

De gemeente Hengelo, zo zegt Con de Man, heeft de meest ideale oplossing. ‘Inwoners met een stoma kunnen een financiële compensatie aanvragen. Dat bedrag is gelijk aan het extra geld wat ze kwijt zijn voor hun grotere hoeveelheid afval. Ik denk dat dat redelijk is.’

Tips

Con de Man heeft ook een aantal praktische tips verzameld. Klik hier om die te lezen.

Peggy Hesseling
13 oktober 2021

‘Ik ga in de overlevingsstand’

Peggy Hesseling (37), vrijwilliger bij StomaJong, besteedt haar beperkte energie bewust. ‘Ik...

InstagramNieuwsVooruitgang
vacature
11 oktober 2021

Gezocht: Belangenbehartiger (28 uur per week)

Ben jij op zoek naar een dynamische functie waarbinnen je op een breed en divers terrein opereert?...

InstagramNieuws
Wereld Stomadag 2021
22 september 2021

Wereld Stomadag 2021: doe je ook mee aan onze online actie?

Op zaterdag 2 oktober a.s. is het Wereld Stomadag. Deze dag kunnen we natuurlijk niet ongemerkt...

InstagramNieuws