De kinderstoma app StoMakker heeft de ZonMw Medische Inspirator Prijs 2020 ter waarde van €100.000,- gewonnen! Met deze, nog te ontwikkelen, mobiele app leren kinderen omgaan met hun stoma én kunnen ze chatten met lotgenootjes.

Goede voorlichting en begeleiding is voor kinderen erg belangrijk om te leren omgaan met een stoma. Momenteel is er voor jonge kinderen nauwelijks (digitaal) voorlichtingsmateriaal beschikbaar. Er is weinig informatie over hoe het is om een stoma te hebben voor kinderen zelf. En wát er is, is niet afgestemd op leeftijd.

Daarom ontwikkelt Amsterdam UMC samen met ervaringsdeskundigen, stomaverpleegkundigen, artsen, patiëntverenigingen én kinderen dit bijzondere hulpmiddel: de app StoMakker, waarmee kinderen al gamend beter leren omgaan met hun stoma. Gamend inderdaad, want zo kan de informatie optimaal aangepast worden aan de leeftijd- en belevingswereld van het kind.

Bedankt voor het stemmen

De Medische Inspirator is een stimuleringsprijs voor de meest inspirerende samenwerking tussen patiënt, patiëntenorganisatie en onderzoeker. Het is een publieksprijs: iedereen mocht stemmen en het idee dat de meeste stemmen krijgt, wint. De winnaar ontvangt een bedrag t.w.v. maximaal € 100.000, bedoeld voor het realiseren van het onderzoekstraject. Heel veel dank voor iedereen die op dit project gestemd heeft! Dankzij jouw stem is het mogelijk om deze app te realiseren en zo de begeleiding van kinderen met een stoma beter en leuker te maken.