Besteld in 2019? Maar ten laste van eigen risico 2020?

Onlangs kreeg de Stomavereniging de volgende vraag: “Ik heb in november 2019 stomamateriaal besteld. Ik ontving een brief van mijn leverancier dat een deel hiervan wordt afgetrokken van mijn eigen risico van 2020. Kan dit zomaar?” De Stomavereniging zocht het uit.

Stomamateriaal

Uit navraag blijkt dat dit klopt en dat dit te maken heeft met de manier waarop sommige zorgverzekeraars het declaratieproces hanteren. Als er door de leverancier aan het einde van de maand wordt gedeclareerd voor de producten die je voor die maand hebt gekregen zie je dat dus terug op de afrekenspecificatie van de zorgverzekeraar.

Stel dat je eind november voor 2 maanden materiaal bestelt, dan heb je dus voor 1 maand materiaal besteld wat je pas in 2020 gaat gebruiken. Dit deel van de kosten geldt dus voor het zorgverzekeringsjaar 2020 en wordt afgetrokken van je eigen risico van 2020.

Let op eigen risico 2020

Omdat het nu eind 2019 is, kan het dus zijn dat een deel van de declaratie van je stomamateriaal ten laste komt van 2020. Dit betekent dat je op het afschrift van je zorgverzekeraar begin 2020 al een declaratie van je medisch speciaalzaak zult zien. Ook als je nog géén bestelling hebt gedaan in 2020. Deze declaratie heeft dus betrekking op (een deel van) je bestelling in 2019.

Eigen risico gespreid betalen

Wist je dat het bij veel zorgverzekeraars mogelijk is om je eigen risico in termijnen te betalen? Dit voorkomt volledige afschrijving van het eigen risico aan het begin van het jaar (bijvoorbeeld bij de aanschaf van stomamateriaal). Wil je hiervan gebruik maken? Neem dan contact op met je zorgverzekeraar en vraag naar de mogelijkheden.

Stoma app
25 februari 2020

Wil jij meedenken over een nieuwe app voor stomadragers?

Het Amsterdam Medisch Centrum (AMC) ontwikkelt een mobiele applicatie om mensen met een stoma...

belasting
18 februari 2020

Belasting: aftrek zorgkosten 2019