Bijna driekwart stomadragers wil inzicht in kosten, maar krijgt dit niet

Zes op de tien stomadragers heeft geen inzicht in de kosten van het gebruikte stomamateriaal, terwijl driekwart dit wel wil. Dit blijkt uit onderzoek van de Stomavereniging naar het gebruik en de vergoedingen van stomamaterialen onder bijna 800 mensen met een stoma. “Zonder inzicht is er nog altijd geen sprake van transparantie”, zegt Rein van der Leeuw, voorzitter van de Stomavereniging.

Bewustwording

Inzicht in de kosten is belangrijk voor stomadragers om zich bewust te worden van de kosten (zegt 61%), om inzicht te krijgen in het eigen verbruik (zegt 51%) en om te controleren of er niet meer in rekening wordt gebracht dan is besteld (zegt 42%). Die stomadragers die wel inzicht hebben in de kosten krijgen dit met name van de zorgverzekeraar (88%). Nagenoeg niemand (12%) krijgt inzicht van de leverancier. Dit is vergelijkbaar met de situatie in 2010.

2015 jaar van de transparantie?

Minister Edith Schippers (VWS) presenteerde in maart van dit jaar een rigoureus plan dat patiënten dit jaar meer en betere informatie moeten krijgen over de kwaliteit en kosten van hun zorg. In een brief aan de tweede kamer zegt zij: “Overal in de samenleving zien wij dat informatie over de prijs en kwaliteit van producten en diensten met één muisklik beschikbaar is. Maar als het gaat om onze gezondheid – het meest waardevolle wat mensen hebben – is die informatie er nauwelijks.” Rein van der Leeuw beaamt dit: “Als Stomavereniging horen wij vaak dat stomazorg en -materiaal duur is. Hierdoor gaan zorgverzekeraars soms op zoek naar rigoureuze maatregelen om de kosten te verlagen. Bijvoorbeeld door nog maar met één of twee leveranciers van stomamateriaal contracten af te sluiten.” In het kader van transparantie en het nemen van eigen verantwoordelijkheid zou het volgens de Stomavereniging een vanzelfsprekendheid moeten zijn dat stomadragers inzicht krijgen in de kosten van hun materiaal. Nog mooier is het als stomadragers de eigen kosten kunnen vergelijken met de kosten van ander materiaal. Hiermee kunnen zij de kosten meenemen in hun afweging voor het ene of het andere materiaal. Nu is dit onmogelijk.

Over dit onderzoek

De Stomavereniging deed onderzoek naar het gebruik en de vergoeding van stomamaterialen. Het onderzoek is online afgenomen in november 2014 onder 790 stomadragers. Het volledige rapport van het onderzoek vindt u hier (klik).

belasting

Belasting: aftrek zorgkosten 2019

Leven met een stoma, pouch of ziekte brengt kosten met zich mee. Kosten voor medische zorg,...

Complicaties sww

Knelpuntenanalyse stoma hulpmiddelenzorg

In december 2019 vroegen we welke knelpunten worden ervaren in de stoma hulpmiddelenzorg. Maar...

vegetables-nieuiwsbericht
18 februari 2020

Heb jij ervaring met een diëtist?

Heb je voedingsadvies gekregen van een stomaverpleegkundige én / of een diëtist? Wat zijn je...