#Breaktheshame

Een jaar na de rage van de Stomaselfie actie die zelfs Hart van Nederland heeft behaald, laait het weer op bij de StomaJONG Facebookgroep. De StomaJONG leden plaatsen massaal een foto van hun stoma of pouch, dit keer onder het mom: #breaktheshame.

Tientallen stomadragers plaatsten hun foto daarna op Facebook. Dapper, soms onzeker maar bovenal trots kijken ze in de camera. Dankzij hun stoma of pouch hebben zij hun kwaliteit van leven weer terug. Samen staan we sterk!

Geen schaamte

Veel mensen blijven zich verstoppen omdat ze zich schamen. Of ze willen niet de hele tijd aangestaard worden als ze in bikini of zwembroek rondlopen. Carlijn: ‘Die stomazak verdwijnt niet, maar dat wil niet zeggen dat je zelf onzichtbaar moet worden.

Met #breaktheshame laten we zien dat we prachtige mensen zijn. Dat we ons niet hoeven te schamen. We zijn allemaal blij dat we door de darm- of blaasstoma, of pouch een tweede kans hebben gekregen. De één door de ziekte van Crohn of colitis ulcerosa. De ander door kanker, een slecht functionerende darm, complicaties van een onderzoek of een ongeval. We zijn allemaal mooie mensen, dappere mensen die gáán voor het leven. Die méér zijn dan een stoma.

StomaSELFIE

Vorig jaar was de StomaSELFIE actie opgestart nadat de foto van model Bethany Townsend met haar stomazakje op Facebook vele reacties losmaakte. Dit vormde het startsein voor de StomaJONG leden om massaal hun eigen stomaSELFIE’s op Facebook te plaatsen. ‘Wij willen met onze actie laten zien, dat wij allemaal anders, mooi, bijzonder en sterk zijn, ieder op zijn eigen manier met zijn eigen littekens, verhaal en stomazak! We gaan allemaal voor een nieuwe kans op geluk, mét een stoma!

StomaJONG

StomaJONG heeft een eigen Facebookpagina. Je kunt daarvoor uitgenodigd worden als je een berichtje achterlaat op de Facebookpagina van de Stomavereniging. Klik voor: meer info over StomaJONG.

Stoma app
25 februari 2020

Wil jij meedenken over een nieuwe app voor stomadragers?

Het Amsterdam Medisch Centrum (AMC) ontwikkelt een mobiele applicatie om mensen met een stoma...

belasting
18 februari 2020

Belasting: aftrek zorgkosten 2019