Brexit en invloed op stomamaterialen

Bij een no-deal Brexit kunnen er problemen ontstaan bij de levering van 30 tot 50 geneesmiddelen waar geen of onvoldoende alternatieven voor bestaan. Dat schreef minister Bruno Bruins op 6 februari in een brief aan de Tweede Kamer. Of dit ook invloed heeft op levering van stomamateriaal heeft de Stomavereniging nagevraagd bij Nefemed, belangenorganisatie fabrikanten en medisch speciaalzaken.

Naar verwachting geen leverproblemen

Nefemed spoort fabrikanten en medisch leveranciers aan om Brexit proof te zijn. Alle fabrikanten van stomamaterialen treffen (indien van toepassing) maatregelen om de negatieve gevolgen van de Brexit te voorkomen. De fabrikanten verwachten daarom geen lever- of beschikbaarheidsproblemen met betrekking tot stomamateriaal.

Ongerust?

Bent u toch ongerust over de levering van uw stomamateriaal? Neem dan contact op met de fabrikant van uw stomamateriaal om navraag te doen.

Brexit bij EenVandaag

Op dinsdag 12 maart was een voorbeeld te zien van een fabrikant van stomamateriaal die producten in Engeland maakt. Zij hebben zich goed voorbereid op de Brexit en verwachten daarom geen problemen. Bekijk de uitzending hier terug op NPO 1.

Stoma app
25 februari 2020

Wil jij meedenken over een nieuwe app voor stomadragers?

Het Amsterdam Medisch Centrum (AMC) ontwikkelt een mobiele applicatie om mensen met een stoma...

belasting
18 februari 2020

Belasting: aftrek zorgkosten 2019