CZ doet met ‘goedkope stomazakjes’ aan stemmingmakerij

De bewering van CZ-bestuursvoorzitter Wim van der Meeren dat stomazakjes ook voor 17 cent in China kunnen worden gemaakt, is stemmingmakerij’, zegt voorzitter Thijs Fonville van de Nederlandse Stomavereniging. Hij reageert op uitlatingen van de CZ-topman vandaag vrijdag 31 mei 2013 in dagblad Trouw. In het NOS-Journaal legde Thijs Fonville helder uit waar het stomadragers om gaat.

Geen eenvoudig plastic

Als het gaat om terugdringen van de zorgkosten meent zorgverzekeraar CZ dat er overal winst te halen is. Een zakje van 4 euro is te duur, zo zegt hij, want: ‘Het is slechts een eenvoudig plastic product’.

‘En dát is dus echt niet waar’, zegt Fonville. ‘Stomazakjes bestaan uit verschillende materialen en hebben ook nog eens diverse lijmsoorten. Dat is nodig omdat zo’n zakje 24 uur per dag tegen je huid aan zit. Ik daag iedereen uit om dag in dag uit met een ‘eenvoudig plastic product’ op de buik rond te lopen. Je gaat zweten onder het zakje, je krijgt last van huidirritaties en van wonden die slecht genezen omdat er steeds weer een eenvoudig plastic zakje overheen gaat. De vraag aan Van der Meeren is: wie betaalt dan de hoge kosten van die wondverzorging weer?’

Verspilling tegengaan

De Nederlandse Stomavereniging is sterk voorstander van het zoeken naar oplossingen voor hoge zorgkosten. ‘Wij overleggen over betere protocollen voor het voorschrijven van materialen om verspilling tegen te gaan. Maar de kwaliteit moet altijd voorop blijven staan’, benadrukt voorzitter Fonville.

De hulpmiddelenmarkt kent veel verschillende soorten stomazakjes die allemaal hun eigen kenmerken hebben. ‘Het publiek denkt nu dat er één soort bestaat en dat is niet zo. Er zijn zakjes voor opvang van urine, van dunne ontlasting en van dikke ontlasting. Een zakje voor urine moet aan andere eisen voldoen dan dat voor dikke ontlasting. En dan heb ik het nog niet eens over de verschillende huidsoorten. Sommige mensen kunnen niet tegen plastic, anderen niet tegen siliconen. Daar moet je ook oplossingen voor hebben.’

Kwaliteit

Het gaat de stomavereniging altijd om kwaliteit. De discussie over de prijs van het materiaal moet de markt voeren. ‘Wat bij de een werkt, werkt bij de ander niet. Van der Meeren schermt met goedkoop materiaal maar heeft nog geen Europese gebruikerservaringen openbaar gemaakt.’

Goed materiaal, zo voegt de voorzitter toe, is allesbepalend om maatschappelijk te kunnen participeren. ‘Als een zakje niet goed past, gaat het lekken. Je kan geen kant op, want niemand gaat de deur uit met het risico om onder de ontlasting of urine te komen te zitten.’

Alles voor betere zorg

Fonville is duidelijk verontwaardigd over de beweringen van Van der Meeren. ‘Ik vind het een goed uitgangspunt om fraude en hoge zorgkosten tegen te gaan. En als de kosten van stomamateriaal omlaag kunnen: ook prima. Wat er nu gebeurt, is stemmingmakerij. CZ heeft als motto ‘Alles voor betere zorg’. Betere zorg betekent ook: voorkomen dat door een bezuiniging aan de ene kant, hogere kosten aan de andere kant ontstaan. Als de kwaliteit van het materiaal niet voorop staat, geef ik hem op een briefje dat hij dat kan verwachten.’

Stoomwals

De Nederlandse Stomavereniging heeft Wim van der Meeren inmiddels een uitnodiging gestuurd voor een gesprek waarin een heldere toelichting gegeven kan worden. ‘Wij hebben vandaag vele reacties gehad van mensen die echt bang zijn. Van der Meeren is als een stoomwals over 32.000 stomadragers heengegaan. En ik denk niet dat hij zich dát realiseert.’

Het commentaar van de Nederlandse Stomavereniging op de uitlatingen van Van der Meeren is breed opgepikt in de media, zoals in het NOS-Journaal. Ook Dagblad Trouw nam op zaterdag 1 juni de bezorgdheid van de stomavereniging mee.

belasting

Belasting: aftrek zorgkosten 2019

Leven met een stoma, pouch of ziekte brengt kosten met zich mee. Kosten voor medische zorg,...

Complicaties sww

Knelpuntenanalyse stoma hulpmiddelenzorg

In december 2019 vroegen we welke knelpunten worden ervaren in de stoma hulpmiddelenzorg. Maar...

vegetables-nieuiwsbericht
18 februari 2020

Heb jij ervaring met een diëtist?

Heb je voedingsadvies gekregen van een stomaverpleegkundige én / of een diëtist? Wat zijn je...