Diftar: de vervuiler betaalt

Hanteert uw gemeente het zogenaamde Diftar-systeem voor de inzameling van huisafval? Of gaat uw gemeente hier binnenkort op over? Met deze FAQ (vragen en antwoorden) helpt de stomavereniging u op weg.

Extra afval

Gemeenten gaan steeds vaker over op het Diftar- systeem, waarbij de vervuiler betaalt. Diftar staat voor gedifferentieerd tarief.
Een aanzienlijke groep stomadragers levert 80 tot 120 kilogram extra restafval per jaar aan, door het gebruik van stomamateriaal met inhoud. Dit brengt extra kosten met zich mee bij het inzamelen van restafval. De Nederlandse Stomavereniging wil graag dat de gemeenten hier aandacht voor hebben en voorzieningen zoals een tegemoetkoming treffen

Gemeenten aangeschreven

In 2013 is de Commissie Stomadrager en Restafval opgericht binnen de stomavereniging. De commissie heeft vorig jaar alle 408 gemeenten aangeschreven en de zorgen van de stomavereniging geuit over mogelijke extra kosten voor stomadragers. Ook heeft de commissie gemeenten gevraagd of zij wel of geen gebruik (gaan) maken van het Diftarsysteem. De respons van gemeenten was goed. Diftar hanteren en of er wel/geen regeling is voor de stomadrager. Staat uw gemeente nog niet in het overzicht, laat het ons weten via mijnervaring@stomavereniging.nl.

FAQ

De Commissie Stomadrager en Restafval heeft tevens de FAQ opgesteld met vijf vragen en antwoorden die u op de goede weg helpen.

Als u alsnog hulp nodig heeft, kunt u een e-mail sturen naar Landelijk bureau o.v.v. Diftar, en wordt u doorverwezen naar Con de Man, voorzitter van de commissie.

belasting

Belasting: aftrek zorgkosten 2019

Leven met een stoma, pouch of ziekte brengt kosten met zich mee. Kosten voor medische zorg,...

Complicaties sww

Knelpuntenanalyse stoma hulpmiddelenzorg

In december 2019 vroegen we welke knelpunten worden ervaren in de stoma hulpmiddelenzorg. Maar...

vegetables-nieuiwsbericht
18 februari 2020

Heb jij ervaring met een diëtist?

Heb je voedingsadvies gekregen van een stomaverpleegkundige én / of een diëtist? Wat zijn je...