Elektronische neus vindt naadlekkages

Door aan urine te ruiken, kan een elektronische neus mogelijk vaststellen of een patiënt na een darmoperatie een naadlekkage heeft. Dit is een van de meest gevaarlijke chirurgische complicaties. Onderzoeker Victor Plat kwam op dit idee en publiceert hierover in het tijdschrift Colorectal Disease.

Minder belastend onderzoek

“Gemiddeld krijgt iets minder dan 10 procent van de patiënten een naadlekkage nadat een stuk van de darm is weggehaald en de darm weer aan elkaar is gehecht. Naadlekkage is heel gevaarlijk. Daarnaast is naadlekkage vaak moeilijk vast te stellen. Je moet hiervoor een CT-scan of ingrijpende operatie ondergaan.

De onderzoekers wilden weten of de elektronische neus naadlekkages zonder belastende onderzoeken kan vaststellen door aan urine te ruiken. Want hoe eerder je weet of er een lekkage is, hoe beter dit is te verhelpen”, aldus Plat wiens onderzoek in Colectoral Disease is gepubliceerd.

Urinemonsters voorleggen aan de neus

Het is voor het eerst dat de elektronische neus op de afdeling chirurgie komt ruiken. Plat vergeleek urine van 22 patiënten met en 29 patiënten zonder naadlekkage. Bij de mensen met een naadlekkage zijn andere stofjes in de urine aanwezig en die detecteert de elektronische neus. In totaal deden vijf Nederlandse ziekenhuizen mee aan het onderzoek. “Met de elektronische neus was het mogelijk om patiënten met en zonder een naadlekkage van elkaar te onderscheiden”, aldus Plat. Vervolgonderzoek is nodig om te bepalen of de complicatie ook in een vroegere fase is op te sporen.

Kostenbesparend

Deze geurdiagnostiek is accuraat en heeft een veel hogere voorspellende waarde dan bloedonderzoek. De methode is niet-invasief, de patiënt hoeft alleen maar wat urine af te geven. Wellicht hoeft er in de toekomst minder gebruikt gemaakt te worden van CT-scans, wat veel kosten bespaart.

Bron: Daniela Cohen, Amsterdam UMC locatie Meibergdreef

Peggy Hesseling
13 oktober 2021

‘Ik ga in de overlevingsstand’

Peggy Hesseling (37), vrijwilliger bij StomaJong, besteedt haar beperkte energie bewust. ‘Ik...

InstagramNieuwsVooruitgang
vacature
11 oktober 2021

Gezocht: Belangenbehartiger (28 uur per week)

Ben jij op zoek naar een dynamische functie waarbinnen je op een breed en divers terrein opereert?...

InstagramNieuws
Wereld Stomadag 2021
22 september 2021

Wereld Stomadag 2021: doe je ook mee aan onze online actie?

Op zaterdag 2 oktober a.s. is het Wereld Stomadag. Deze dag kunnen we natuurlijk niet ongemerkt...

InstagramNieuws