Ervaar jij weleens knelpunten in de stoma(hulpmiddelen)zorg?

De Stomavereniging wil graag weten welke knelpunten mensen ervaren in de stoma(hulpmiddelen)zorg en heeft hier een korte vragenlijst voor gemaakt. De uitkomsten van dit onderzoek worden gebruikt om de stoma(hulpmiddelen)zorg nog verder te verbeteren.

Doe je mee met ons onderzoek?

Dit kost 2 – 5 minuten. Volg deze link naar de vragenlijst. Ben je lid van de Stomavereniging? Dan kan het zijn dat je ook al een email hebt ontvangen over dit onderzoek. Je kunt slechts éénmaal meedoen.

Waarom doet de Stomavereniging dit onderzoek?

De Stomavereniging staat voor optimale kwaliteit van leven voor alle mensen met een stoma of pouch. Voor mensen met een stoma of pouch is dit nauw verbonden aan de materialen en hulpmiddelen die zij gebruiken.

Het Platform Stoma Hulpmiddelen is met betrokken partijen, zoals stomaverpleegkundigen, zorgverzekeraars, leveranciers, producenten en stomadragers bezig met een implementatie traject rondom ‘goed gebruik (stoma)hulpmiddelenzorg’. De NZA geeft in de monitor hulpmiddelenzorg (maart 2019) aan relatief weinig knelpunten in de hulpmiddelen zorg te ervaren en daarover ook weinig tot geen meldingen te ontvangen.

Uit de praktijk blijkt een genuanceerder beeld. De zoektocht naar passend materiaal blijkt voor stomadragers soms ingewikkeld. En ook stomaverpleegkundigen, fabrikanten en leveranciers geven aan knelpunten te ervaren in hun dagelijkse praktijk. Deze worden echter nergens centraal vastgelegd, en vaak individueel opgelost, waardoor er van structurele bundeling en uitwisseling van deze signalen nog geen sprake is, laat staan dat deze klachten de NZA bereiken.

In een recent overleg bij het ministerie van VWS bleek maar weer eens hoe belangrijk het is dat we kunnen laten zien wat er (nog) niet goed gaat. Begin 2020 wordt dit overleg herhaald en willen we de knelpunten in kaart hebben en kunnen aanbieden.

Peggy Hesseling
13 oktober 2021

‘Ik ga in de overlevingsstand’

Peggy Hesseling (37), vrijwilliger bij StomaJong, besteedt haar beperkte energie bewust. ‘Ik...

InstagramNieuwsVooruitgang
vacature
11 oktober 2021

Gezocht: Belangenbehartiger (28 uur per week)

Ben jij op zoek naar een dynamische functie waarbinnen je op een breed en divers terrein opereert?...

InstagramNieuws
Wereld Stomadag 2021
22 september 2021

Wereld Stomadag 2021: doe je ook mee aan onze online actie?

Op zaterdag 2 oktober a.s. is het Wereld Stomadag. Deze dag kunnen we natuurlijk niet ongemerkt...

InstagramNieuws