Ervaringen gezocht: verklevingen na een buikoperatie

Voor een onderzoek naar verklevingen na buikoperaties zoekt zesdejaars Geneeskundestudent Janienke Lier van het Radboudumc ervaringen. Deze ervaringen worden gebruikt voor het samenstellen van een vragenlijst over verklevingen na buikoperaties. De vragenlijst brengt straks op een betrouwbare manier de ongemakken vanwege verklevingen in beeld. Dit is een belangrijke stap voor het opzetten van nieuwe onderzoeken naar het voorkomen en behandelen van verklevingen.

Wat zijn (de gevolgen van) verklevingen?

Verklevingen zijn een soort inwendig littekenweefsel dat ontstaat na bijvoorbeeld een buikoperatie. Deze verklevingen hebben grote gevolgen voor veel patiënten die in de buik zijn geopereerd (en een stoma hebben).

De belangrijkste gevolgen van verklevingen zijn:

• Een darmafsluiting of ileus: door verklevingen kan een acute afsluiting van de darmen ontstaan. Hierdoor wordt de passage van voedsel belemmerd en ontstaan buikklachten, als pijn, braken en uitblijven van de stoelgang. Bij 25% van de patiënten met ileus is een operatie nodig als behandeling van ileus.
  • Chronische buikpijn: veel patiënten houden chronische buikpijn na een operatie. De rol van verklevingen daarin is nog niet helemaal opgehelderd. Een mogelijke oorzaak is dat verklevingen een prikkeling geven van pijnzenuwen, waardoor buikpijn ontstaat.
  • Onvruchtbaarheid (bij vrouwen): onvruchtbaarheid door verklevingen kan ontstaan bij vrouwen wanneer verklevingen ontstaan tussen de eierstokken en eileiders. Hierdoor wordt het transport van de eicel naar de baarmoeder gehinderd en is de kans op zwangerschap verminderd.

Herkent u een van bovenstaande problemen als gevolg van een buikoperatie?

Dan kunt u Janienke en het team waarmee zij samenwerkt namens de Dutch adhesion Group helpen met het tot stand brengen van deze vragenlijst.
Dit kan op verschillende manieren:

• het invullen van een online enquête
  • deelname aan een groepsbespreking
  • het testen van de patiëntvragenlijst.

Meedoen aan het onderzoek?

Stuur een e-mail naar janienke.lier@radboudumc.nl met uw naam, emailadres o.v.v. ‘Patiëntenvragenlijst verklevingen’. U ontvangt per mail vervolgens meer informatie over het onderzoek en wat u kunt betekenen. Neem ook bij vragen over dit onderzoek gerust contact op

Vertrek Rein
8 januari 2020

Afscheid voorzitter Rein van der Leeuw