Extra aandacht nodig voor medicijnen bij stoma

Apothekers moeten extra aandacht hebben voor medicijngebruik bij stomadragers. Dat schrijft apotheker Yuen San Au in het Pharmaceutisch Weekblad.

Ileostoma en colostoma

Een stoma heeft gevolgen voor de opname van geneesmiddelen, schrijft Yuen San Au. Vooral de dunne darm is zeer geschikt voor de opname van medicijnen. Bij mensen met een ileostoma is een deel van de dunne darm juist verwijderd. Daardoor hebben zij vaker problemen met de opname van medicatie dan mensen met een colostoma.

Vloeibare vorm

Bepaalde toedieningsvormen zijn daardoor minder geschikt. Bijvoorbeeld medicijnen met een vertraagde afgifte of medicijnen met een beschermend laagje tegen maagzuur. Bij een kortere darm worden deze middelen immers moeilijker opgenomen. Medicijnen in vloeibare vorm zijn dan beter, zoals een drankje of een capsule met gel.

Gevolgen voor ontlasting

Verder hebben medicijnen soms invloed op de dikte van de ontlasting, waaronder bepaalde antidepressiva, pijnstillers en middelen tegen allergieën. En bij stomadragers heeft dat weer veel invloed op het dagelijks leven. Diarree zorgt bijvoorbeeld voor vochtverlies en verstopping zorgt vaak voor ongerustheid.

Apothekers zouden de invloed van bepaalde medicijnen op de ontlasting meer moeten uitleggen, vindt de auteur. Als stomadragers last krijgen van de medicijnen, kan dat immers gevolgen hebben voor de inname ervan (therapietrouw).

Bron: Farmaceutisch weekblad, 21 juli 2017, jaargang 152, nr 29/30, pag14-15

Peggy Hesseling
13 oktober 2021

‘Ik ga in de overlevingsstand’

Peggy Hesseling (37), vrijwilliger bij StomaJong, besteedt haar beperkte energie bewust. ‘Ik...

InstagramNieuwsVooruitgang
vacature
11 oktober 2021

Gezocht: Belangenbehartiger (28 uur per week)

Ben jij op zoek naar een dynamische functie waarbinnen je op een breed en divers terrein opereert?...

InstagramNieuws
Wereld Stomadag 2021
22 september 2021

Wereld Stomadag 2021: doe je ook mee aan onze online actie?

Op zaterdag 2 oktober a.s. is het Wereld Stomadag. Deze dag kunnen we natuurlijk niet ongemerkt...

InstagramNieuws