Frans Gommans uitvinder van niet-lekkende stomaband

Circa 40.000 Nederlanders moeten leven met een stoma en dit aantal blijft stijgen. Bijkomende problemen kunnen de kwaliteit van leven ernstig aantasten. Reden voor Frans Gommans om een anti lek stomaband te bedenken. Hij draagt hem al een paar jaar, zonder dat de stoma ook maar één keer lekte. Onlangs is Gommans door L1 radio geïnterviewd

Huidproblemen en infecties

Meer dan helft van de stomadragers wordt regelmatig geconfronteerd met een lekkende stoma. Daarnaast blijkt dat het gebruik van huidplak, voor bevestiging van het opvangzakje, vaak huidproblemen veroorzaakt. Hierdoor krijgt men huidirritaties en in combinatie met een lekkende stoma kan dit leiden tot ernstige infecties.

Ontwikkeld door een stomadrager

Deze problemen zorgen er voor dat de kwaliteit van leven van stomadragers ernstig worden aangetast. Sommige mensen trekken zich zelfs terug uit het sociale leven. Frans Gommans, zelf stomadrager, ondervond dit ook. Hij besloot er iets aan te doen en bedacht een concept voor een lekvrije stoma.

TOMAS

Frans Gommans richtte samen met Stefan Hectors het bedrijf TOMAS BV op. Het concept van de lekvrije stoma is verder doorontwikkeld onder de naam TOMAS. TOMAS maakt in plaats van een huidplak gebruik van een adapter met band. In deze stomaband is een techniek verwerkt wat een perfecte afdichting geeft. Hierdoor is het gebruik van huidplak niet langer nodig en lekken van de stoma is voorbij.

VieCuri Medisch Centrum

Voor de klinische validatie van het nieuwe stomaproduct werkt TOMAS samen met VieCuri in Venlo. Chirurg-oncoloog dr. Paul Nijhuis doet uitgebreid onderzoek op medisch vlak en ook naar gebruikservaringen. Op basis hiervan verwacht TOMAS aan te tonen dat de kans op een lekkende stoma of huidproblemen voor heel veel stomadragers verleden tijd is.

Uitvinding in productie?

De testperiode duurt zo’n 6 weken. Daarna wordt duidelijk of de volgende stap genomen kan worden, namelijk het testen in meerdere ziekenhuizen. Dan wordt ook duidelijk of de Lottumse uitvinding in productie wordt genomen.

Bron: L1 Radio

DJE Zittend ziekenvervoer visual – goed formaat
21 januari 2020

Hoe ervaar jij het taxivervoer naar het ziekenhuis?

Heb jij in de afgelopen 2 jaar gebruik gemaakt van taxivervoer naar het ziekenhuis? Hoe heb je dat...

nfk kanker en seks
21 januari 2020

Wetenschappelijke publicatie onderzoek kanker & seks