Gedule en Esther Stomapoli van het jaar!

Voor het eerst is de titel Stomapoli van het Jaar uitgereikt aan een stomapoli van een ziekenhuis. Gedule Hermsen en Esther Wissink van het Streekziekenhuis Koningin Beatrix (SKB) in Winterswijk ontvingen dinsdag 24 mei tijdens een feestelijke bijeenkomst de Hanneke F. De Graaf oorkonde uit handen van Rein van der Leeuw, voorzitter van de Stomavereniging. De bijbehorende award wordt hun op 28 mei tijdens de Stomadag van de Stomavereniging in Assen overhandigd.

Stomapoli van het Jaar is een eretitel die de Stomavereniging niet zomaar uitreikt. Het gebeurt zelfs niet elk jaar dat iemand ervoor in aanmerking komt. “Stomaverpleegkundigen moeten nogal wat in hun mars hebben om aan de criteria voor de prijs te voldoen”, legt Van der Leeuw uit aan de vele collega’s die de uitreiking bijwoonden.

Patiënten zeer tevreden over de stomazorg

“Gedule Hermsen en Esther Wissink hebben de oorkonde en award meer dan verdiend”, vervolgt Van der Leeuw. “Zoals uit het rapport van de Stomavereniging blijkt, zijn patiënten zeer tevreden over de stomazorg in het Achterhoekse ziekenhuis. Beide dames gaan fantastisch om met de patiënten. De stomadrager staat bij hen op de eerste plaats: ze proberen voor iedere patiënt een passende oplossing te vinden. Ze blijven altijd denken in de mogelijkheden ondanks de beperkingen die een stoma ook heeft. Daarnaast zijn Gedule en Esther zeer betrokken bij de Stomavereniging. Ze zijn altijd bereid een bijdrage te leveren op lotgenotenbijeenkomsten en andersom wordt de Stomavereniging altijd uitgenodigd als zij scholingen organiseren voor (thuiszorg)verpleegkundigen.”

Ook zorggroepmanager Bert Bartelink is razend trots op de stomaverpleegkundigen. “De passie en het enthousiasme waarmee zij hun werk doen, zien we terug in de patiëntenwaarderingen. Ze zijn laagdrempelig en patiënten doen nooit tevergeefs een beroep op hen. Ook met collega’s en de eerstelijn wordt intensief samengewerkt. Kortom de titel hebben de dames zeker verdiend!”

Verrassing

De prijs komt voor beide dames als een verrassing. Onder valse voorwendselen zijn ze door hun teammanager naar de feestelijk aangeklede hal gelokt. Een grote groep collega’s stond al klaar om hen onder luid applaus te verwelkomen.

Gedule en Esther zijn heel trots op deze prijs. Juist omdat de waardering van de stomadragers komt. Dat maakt de oorkonde des te waardevoller. De titel ‘Stomapoli van het Jaar’ is een kroon op hun werk.

Stomaverpleegkundige van het jaar

De prijs wordt toegekend aan een stomaverpleegkundige die opvalt door deskundigheid op het gebied van stomazorg, de inzet voor patiënten en daarnaast op andere wijze een positieve bijdrage levert aan het leven van stomadragers. De prijs is voor het eerst In 1999 toegekend. De toenmalige winnaar, Hanneke F. de Graaf, werd ook de naamgever van de award.

lotgenotencontact bij kanker
30 juni 2022

Wat is jouw ervaring met lotgenotencontact bij kanker?

Heb jij kanker (gehad) of heb je een verhoogde kans op kanker? Dan horen we graag wat jouw...

InstagramNieuws
praatkaarten winnen ABC Trofee
29 juni 2022