Goed nieuws voor mensen met een stoma

Goede en passende hulpmiddelen? Die zijn onmisbaar om ervoor te zorgen dat je kunt leven zoals jij wilt. Dat stelt Rein van der Leeuw, voorzitter van de Stomavereniging. Tijdens het congres ´Goed Gebruik Hulpmiddelen´ op 11 juni 2018 vertelde hij dat er voor mensen met een stoma nu goede afspraken zijn gemaakt. Dit is gelukt dankzij goed overleg met de overheid, fabrikanten, medisch speciaalzaken, verzekeraars en stomaverpleegkundigen.

Maar liefst 13 procent van alle Nederlanders gebruikt medische hulpmiddelen. En dit percentage wordt alleen maar hoger als de zorgvraag toeneemt. Dat werd duidelijk tijdens het congres over hulpmiddelen op 11 juni 2018. Goede medische hulpmiddelen zijn belangrijk. Ze vergroten de kwaliteit van leven en kunnen een extra bezoek aan een zorgverlener voorkomen.

Functioneren centraal

Voorzitter Rein van der Leeuw van de Stomavereniging heeft zelf een stoma en maakt dagelijks gebruik van hulpmiddelen. ‘Hulpmiddelen geven mij vrijheid, maar alleen als ze goed bij mij passen en ik er geen gedoe mee heb’, vertelt hij. Afgelopen jaar zijn met succes afspraken gemaakt met de overheid, fabrikanten, medisch speciaalzaken, verzekeraars en stomaverpleegkundigen. ‘Functioneringsgericht is het sleutelwoord bij het voorschrijven van hulpmiddelen. Dat houdt in dat je recht hebt op dát hulpmiddel dat jou het beste laat functioneren in je dagelijkse leven.’

Toekomst

Tijdens het congres legde hij nog eens uit hoe belangrijk het is dat er naar de persoon zelf wordt gekeken als iemand een hulpmiddel nodig heeft. ‘Als je elke dag sport heb je een ander hulpmiddel nodig dan als je elke dag in de auto zit. Vroeger werd er gekeken welk hulpmiddel goed werkt als je een stoma hebt. Dus: welk hulpmiddel vangt de ontlasting of urine goed op? Nu hebben we met elkaar afgesproken dat we kijken naar de persoon zelf. Het hulpmiddel moet zorgen dat je kunt leven zoals jij wilt. Dat is nu vastgelegd voor mensen met een stoma. Mijn ambitie is dat dit de insteek wordt voor alle mensen die een hulpmiddel nodig hebben.’

Module Stoma Hulpmiddelen

De afspraken over functioneringsgericht voorschrijven zijn vastgelegd in het Kwaliteitsregister van het Zorginstituut Nederland.

Congres over hulpmiddelen

Het congres ‘Goed Gebruik Hulpmiddelen’ op 11 juni 2018 is georganiseerd door Vilans, de Patiëntenfederatie Nederland en het ministerie van VWS.

Bron foto: Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

Stoma app
25 februari 2020

Wil jij meedenken over een nieuwe app voor stomadragers?

Het Amsterdam Medisch Centrum (AMC) ontwikkelt een mobiele applicatie om mensen met een stoma...

belasting
18 februari 2020

Belasting: aftrek zorgkosten 2019