Heeft een stoma grotere impact bij ouderen?

Wat zijn de gevolgen van een stoma op uw leven? Dat was de vraag die arts-onderzoeker Norbert Verweij vorig jaar stelde aan de leden van de Stomavereniging die een stoma kregen na de diagnose darmkanker. De resultaten van dit onderzoek zijn nu gepubliceerd in een vooraanstaand wetenschappelijk blad: ‘International Journal of Colorectal Disease’. Belangrijkste conclusie: hoewel oudere stomadragers vaak meer hulp nodig hebben bij het verzorgen van hun stoma, ervaren zij niet méér beperkingen of impact dan jongere stomadragers. Leeftijd alleen hoeft dus geen drempel te zijn voor de aanleg van een stoma.

Wetenschappelijk artikel gepubliceerd

Iets meer dan 1 op de 3 mensen die een operatie ondergaat na de diagnose darmkanker, krijgt een stoma. Het is lastig om hen te adviseren over de gevolgen van de aanleg van een stoma, omdat nog weinig bekend was over de mogelijke impact die een stoma heeft op hun leven. Zeker wanneer iemand al op hoge leeftijd is met soms bijkomende gezondheidsproblematiek. Wat zijn de mogelijke fysieke en psychische nadelen voor mensen? Arts-onderzoeker Norbert Verweij van het Diakonessenhuis in Utrecht, ging op zoek naar de antwoorden op deze vraag.

Weinig verschil in impact tussen ouderen en jongeren

Verweij stelde vragen over beperkingen in de dagelijkse bezigheden, onzekerheid over de stoma, afhankelijkheid van anderen en eventuele veranderingen in de kwaliteit van leven. De vragenlijst werd voorgelegd aan de leden van de Stomavereniging en maar liefst 1.500 mensen vulden deze in.

Uit het onderzoek blijkt dat de meeste mensen zelf hun stoma verzorgen. Hierbij is het wel zo dat 1 op de 10 mensen ouder dan 80 jaar hulp nodig heeft bij de verzorging en dat dit aantal lager is bij mensen jonger dan 80 jaar. Ook blijkt dat leeftijd niet zoveel te maken heeft met de impact die de stoma geeft. Het gaat dan om dagelijkse handelingen zoals aankleden en douchen, boodschappen doen, de omgang met anderen, het beoefenen van hobby’s en het ervaren van onzekerheid en afhankelijkheid. Er is wél een verschil wanneer het gaat om van huis weg te zijn. Mensen ouder dan 80 jaar hebben hier meer moeite mee dan mensen jonger dan 80. Verder ervaren mensen onder de 80 jaar vaker dat hun kwaliteit van leven achteruit is gegaan dan mensen ouder dan 80 jaar. Met name bij mensen jonger dan 70 jaar, ervaart ongeveer de helft dat de kwaliteit van leven slechter is geworden. Interessant aan het onderzoek is dat mensen die al langer een stoma hebben, minder overlast ervaren. Dit uit zich in een betere kwaliteit van leven dan in de eerste jaren. Tot wel bijna 50 procent van de mensen die een stoma hebben, ervaart achteruitgang in kwaliteit van leven. Bij mensen die al langer dan 11 jaar een stoma hebben, is het aantal mensen dat hierdoor een mindere kwaliteit van leven ervaart gedaald tot 20 procent.

Oorzaak van stoma heeft wél impact

Uit de resultaten blijkt ook dat de kwaliteit van leven vooral afhangt van de achterliggende ziekte. ‘Mensen met colitis ulcerosa zijn veel positiever dan mensen met bijvoorbeeld darmkanker. Dat heeft te maken met de aard van de ziekte. Colitis is een ontstekingsziekte van de dikke darm; zodra je deze darm verwijdert, is de ziekte voorbij. Dat je de kwaliteit van je leven daarna als hoger ervaart, ondanks de beperkingen van de stoma, ligt voor de hand. Bij kanker en sommige andere ziekten is dat anders, daar is de ziekte niet altijd over zodra de stoma is aangelegd.’

Lees hier het gehele wetenschappelijke artikel (Engels).

belasting

Belasting: aftrek zorgkosten 2019

Leven met een stoma, pouch of ziekte brengt kosten met zich mee. Kosten voor medische zorg,...

Complicaties sww

Knelpuntenanalyse stoma hulpmiddelenzorg

In december 2019 vroegen we welke knelpunten worden ervaren in de stoma hulpmiddelenzorg. Maar...

vegetables-nieuiwsbericht
18 februari 2020

Heb jij ervaring met een diëtist?

Heb je voedingsadvies gekregen van een stomaverpleegkundige én / of een diëtist? Wat zijn je...