In het openbaar naar de wc?

Weer onbezorgd genieten op een terrasje? Dat is er voor veel mensen met een stoma of pouch nog niet bij. De Stomavereniging krijgt veel bezorgde vragen over de beschikbaarheid van openbare toiletten. En een derde van de mensen met buik- of blaasproblemen komt niet of minder buiten uit angst niet op tijd een beschikbaar toilet te vinden, blijkt uit een peiling van de Toiletalliantie.

Nieuwe regels per 1 juli

De afgelopen maanden waren lastig voor degene die afhankelijk zijn van openbare toiletten.  Veel gemeenten hadden hun openbare toiletten gesloten. Dat was niet alleen omdat zij een potentiële verspreidingsroute voor het virus wilden afsluiten, maar ook om het naar buiten gaan te ontmoedigen. Helaas hebben gemeenten daarmee ook buik- en blaaspatiënten de kans ontnomen om kort naar buiten te gaan, aangezien meer dan de helft van hen binnen vijf minuten een toilet nodig heeft bij aandrang.

Gelukkig is er nu goed nieuws: op woensdag 24 juni vertelden premier Mark Rutte en minister De Jonge over de versoepelingen. De meeste horecagelegenheden waren al per 1 juni geopend. En vanaf 1 juli mogen maximaal 100 mensen binnen weer bij elkaar komen. Dit betekent dat bij veel horecagelegenheden ook weer het toilet gebruikt kan worden. Ook de toiletten op recreatieparken, vakantieparken, kampeerterreinen, kampeerveldjes en jachthavens gaan weer open per 1 juli.

Is zo’n openbaar toilet wel veilig?

Het RIVM en de World Health Organization (WHO) geven aan dat er op dit moment nog geen besmetting lijkt te hebben plaatsgevonden via de ontlasting. De verspreidingsroute via de ontlasting blijkt tot nu toe dus geen belangrijke rol lijkt te spelen in de uitbraak. Maar omdat er nog geen bewijs is, betekent het niet dat deze besmettingsroute wordt uitgesloten door het RIVM.

Het is belangrijk om alert te zijn op deze mogelijke besmettingsroute. Dit doe je door de hygiënemaatregelen goed op te volgen. Dat wil zeggen:

• Frequent handen wassen, zeker voor en na toiletbezoek!
  • Regelmatig de toiletruimte grondig schoonmaken
  • Extra advies van de Maag Lever Darm Stichting: het toilet doorspoelen met de klep naar beneden, om verspreiding via heel kleine waterdruppeltjes te voorkomen.

Toiletalliantie

De Toiletalliantie – waar de Stomavereniging deel van uitmaakt – doet er alles aan om te zorgen dat er meer toegankelijke toiletten komen. Op de website van de Maag Lever Darm Stichting staan tips en maatregelen die horeca, gemeenten en andere eigenaren van opengestelde en openbare toiletten kunnen nemen om meer toiletten toegankelijk te maken.

Vragen of opmerkingen?

Heb jij vragen of opmerkingen over toegankelijke toiletten? Neem contact op met de Stomavereniging via 030-634 39 10. Of mail ons via mijnervaring@stomavereniging.nl.

Bron: Maag Lever Darm Stichting

Logo bij nieuwsbricht
30 juni 2020

Steun de Stomavereniging