In het openbaar naar de wc?

Weer onbezorgd genieten op een terrasje? Dat is er voor veel mensen met een stoma of pouch nog niet bij. De Stomavereniging krijgt veel bezorgde vragen over de beschikbaarheid van openbare toiletten. En een derde van de mensen met buik- of blaasproblemen komt niet of minder buiten uit angst niet op tijd een beschikbaar toilet te vinden, blijkt uit een peiling van de Toiletalliantie.

Problemen worden groter

De openbare toiletten zijn eerder al gesloten vanwege de coronamaatregelen en blijven tot 1 juli dicht. Sinds 1 juni zijn de deuren van horecagelegenheden weer open, maar daarmee is het tekort niet opgelost. Sterker, de problemen worden vermoedelijk zelfs groter: er mogen slechts 30 man aanwezig zijn in een horecazaak. Zit alles vol? Dan mag je ook niet naar het toilet.

Actie voeren

Helaas is er nog geen oplossing voor dit schrijnende probleem. De Toiletalliantie – waar de Stomavereniging deel van uitmaakt – vraagt hiervoor aandacht en pleit voor goede (rolstoeltoegankelijke) openbare toiletten, zodat gemeenten niet meer afhankelijk zijn van horeca(ondernemers). Die oproep vindt gehoor. Verschillende gemeenten hebben mobiele toiletblokken geplaatst. Ook is er veel media-aandacht voor het nijpende gebrek aan toiletten buiten de deur:

• Noordhollands Dagblad van 14 mei – Tekort aan toiletten is ‘mensonterend’
  • Omroep Gelderland op 18 mei – Gebrek aan openbare toiletten probleem in coronatijd
  • NOS Radio 1 (en vervolgens Radio 2 en 3FM) op 19 mei – Nu is de tijd om te investeren in zelfreinigende toiletten (luister terug tussen 7:00 en 8:00 vanaf 23:30)
  • EditieNL van 20 mei – Tekort aan openbare toiletten: ‘Wordt erger na 1 juni’
  • Pfizer, IBD, Online artikel – ‘Een toilet is een eerste levensbehoefte’

Peggy Hesseling
13 oktober 2021

‘Ik ga in de overlevingsstand’

Peggy Hesseling (37), vrijwilliger bij StomaJong, besteedt haar beperkte energie bewust. ‘Ik...

InstagramNieuwsVooruitgang
vacature
11 oktober 2021

Gezocht: Belangenbehartiger (28 uur per week)

Ben jij op zoek naar een dynamische functie waarbinnen je op een breed en divers terrein opereert?...

InstagramNieuws
Wereld Stomadag 2021
22 september 2021

Wereld Stomadag 2021: doe je ook mee aan onze online actie?

Op zaterdag 2 oktober a.s. is het Wereld Stomadag. Deze dag kunnen we natuurlijk niet ongemerkt...

InstagramNieuws