Stem op de Kinder Stoma App StoMakker

Een app voor kinderen met een stoma. Is dat nou nodig? Kinderen hebben toch geen stoma en wat moet je dan met een app? Klopt niet, weten we bij de Stomavereniging. Veel kinderen hebben een stoma, en dat maakt hen vaak verdrietig en onzeker. Daarom werken wij samen met het Amsterdam UMC en een andere patiëntenvereniging aan een app voor hen. “Juist als je jong bent, is het belangrijk dat je goede en begrijpelijke informatie krijgt, maar ook dat je erover kunt praten met andere kinderen met een stoma. Deze app maakt dat mogelijk,” zegt arts-onderzoeker Sebastiaan van der Storm.

Met dit idee maken we kans de belangrijke Medische Inspirator prijs van ZonMw in de wacht te slepen. Deze instelling stimuleert gezondheidsonderzoek en zorginnovatie. Het is een publieksprijs: iedereen mag stemmen en het idee dat de meeste stemmen krijgt, wint. De stembus is geopend! Drie inzendingen dingen mee voor de prijs van 100.000 euro, waaronder dus de Kinder Stoma App ‘StoMakker’.

Belevingswereld

Eerder bouwden Sebastiaan van der Storm en hoogleraar Chirurgie en e-health-expert Marlies Schijven van het Amsterdam UMC samen met patiënten, de Stomavereniging en stichting Stomaatje een Stoma App voor volwassen. “Goede apps bouwen, daar hebben we ervaring mee. Voor kinderen met een stoma kunnen we niet de volwassenen versie gebruiken. Medische apps ontwerpen is maatwerk,” vertelt Van der Storm.

Er is weinig informatie over hoe het is om een stoma te hebben voor kinderen zelf. “En wát er is, is niet afgestemd op leeftijd. Daarbij is het voor kinderen met een stoma belangrijk dat ze op een veilige manier contact kunnen hebben met lotgenootjes. En onderschat het niet: enkele honderden kinderen per jaar krijgen een stoma.”

Educatieve games

De informatie in de app wordt vooral aangeboden via educatieve games. “Spelenderwijs krijgen kinderen zo antwoord op allerlei vragen. Bijvoorbeeld over hoeveel ze moeten drinken, of wat ze moeten doen bij een ontsteking. De games zijn geschikt voor kinderen vanaf ongeveer zes jaar. Ook pubers vinden in de app goede informatie. En –heel bijzonder- er is de mogelijkheid om in direct contact te komen met andere kinderen met een stoma. Voor die chatfunctie krijgen zij eerst een code van de zorgverlener, zodat vreemden geen toegang kunnen krijgen tot de chat.”

Aanmoedigingsprijs

De Stoma App voor kinderen is een van de drie projecten die zijn genomineerd voor de Medische Inspirator prijs van ZonMw. Het is een aanmoedigingsprijs voor het meest inspirerende samenwerkingsverband tussen patiënt, onderzoeker en zorgverleners. De winnaar krijgt 100 duizend euro, nummer twee 75 duizend en nummer drie 50 duizend euro.

Filmpje

Om het idee te promoten is er een campagnefilmpje over de kinderstoma-app gemaakt. “Goeie medische apps bouwen, én hun effectiviteit aantonen via wetenschappelijk onderzoek is duur. Met de eerste prijs kunnen we dit doen, en kinderen en hun ouders actief betrekken bij de ontwikkeling van de games en de app. Wij hopen dat er zoveel mogelijk mensen op ons stemmen. Want een goeie app; dat gun je kinderen met een stoma!” Het filmpje is te zien om de stempagina van de Medische Inspirator prijs, www.zonmw.nl/stemnu.

Stemmen

Wil jij helpen? Stem dan mee en ga hier naar de stempagina van de Medische Inspirator prijs of naar www.zonmw.nl/stemnu.

IryPump
19 oktober 2021

B. Braun stopt met productie van artikelen voor stoma-irrigatie

Fabrikant B.Braun Medical heeft besloten te stoppen met het produceren van artikelen voor...