De Stomavereniging heeft samen met Dwarsleasie Organisatie, de Patiëntenfederatie, KortMaarKrachtig, NLNet en de Diabetesvereniging een brandbrief geschreven, gericht aan het ministerie van VWS (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) en de NZa (Nederlandse Zorgautoriteit). We signaleren namelijk dat de continuïteit en kwaliteit van levering van hulpmiddelen in gevaar zijn.

Ruim 2,5 miljoen mensen zijn afhankelijk van medische hulpmiddelen. Dat zijn dus zeker geen luxeproducten. Medische hulpmiddelen zijn pure noodzaak. Denk hierbij aan stomamaterialen, incontinentiematerialen, hulpmiddelen bij diabetes, enzovoort. Momenteel zijn zorgverzekeraars bezig om nieuwe contractafspraken over 2023 te maken. Daar dreigt het mis te gaan. Hoewel de NZa vertrouwen zegt te hebben dat het goedkomt, roepen wij toch op tot waakzaamheid.

Dit is waarom

Er is al jarenlang discussie over kwaliteitsafspraken en de financiering van hulpmiddelen. Onlangs werden deze afspraken al strakker geformuleerd: de gebruiker krijgt precies wat hij nodig heeft. Zorgverzekeraars vertalen deze afspraken vervolgens naar passende contracten. En hier wringt het.

Er is inflatie, er zijn stijgende kosten. Hierdoor dreigt de hulpmiddelenzorg onzeker te worden. Inmiddels zijn er al geregeld problemen met de levering. Producenten staan op het punt om bepaalde productielijnen te stoppen, omdat deze niet rendabel meer zijn. Leveranciers krimpen hierdoor hun assortiment, min of meer gedwongen.

Leveranciers

Laten we nog verder naar dit proces kijken. De prijzen van hulpmiddelen moeten worden aangepast. Sommige zorgverzekeraars doen dat ook. Anderen doen dat niet. Dat betekent dat stijgende kosten voor rekening van de leveranciers komen. Zorgverzekeraars moeten echter tot eerlijke afspraken met leveranciers komen. Dat is solidair.

Wij willen geen grote leveringsproblemen. Wij willen niet dat er minder keuzevrijheid zal zijn. Wij willen niet dat die perfect op de persoonlijke situatie toegesneden hulpmiddelen in levering zullen stagneren. Maar dat is nu een realistisch scenario. Een scenario die voorkomen kan worden door nu alarm te slaan. Vandaar de brandbrief. Zodat we ook in 2023 weer faire afspraken zullen hebben. Voor de leveranciers, door de zorgverzekeraars. En bovenal voor de patiënten, die simpelweg niet zonder deze hulpmiddelen kunnen.

Je kunt de volledige brandbrief hier lezen.