Als Stomavereniging streven we ernaar dat alle mensen met een stoma of pouch goede zorg krijgen, mee kunnen doen in de maatschappij en zoveel mogelijk kunnen genieten van het leven. Hoe wij dat het afgelopen jaar hebben gedaan, is mooi in beeld gebracht in het Jaarverslag 2021. Dit jaar geen lange lappen tekst, maar een vrolijke en duidelijke infographic. We zijn benieuwd wat je ervan vindt!

Parels van impact

Graag lichten wij onze drie ‘parels van impact’ uit, die in het jaarverslag zijn terug te vinden:

• Het Meldpunt Stomazorg. De aanspraak op hulpmiddelen staat onder druk voor mensen die problemen hebben met hun stoma of bijvoorbeeld een gevoelige huid rondom de stoma. Samen met stomaverpleegkundigen, fabrikanten, leveranciers en zorgverzekeraars hebben we afspraken gemaakt hierover. Toch horen we nog veel klachten van stomadragers over de beschikbaarheid en vergoeding van hulpmiddelen. In 2021 hebben we alle voorbereidingen getroffen om het Meldpunt Stomazorg te lanceren, waarin we deze signalen verzamelen. Want als wij horen wat er misgaat, kunnen we actie ondernemen.

• Het Sterk met Stoma-programma. De Stomavereniging vindt het belangrijk dat je kunt meedoen in de maatschappij en dat je ondanks alles wat er gebeurd is, durft te leven en kan genieten van je leven. Veerkracht helpt je hierbij. Daarom hebben we in 2021 samen met Coloplast en Team Heartbeats het online programma Sterk met Stoma ontwikkeld, dat in 2022 van start is gegaan. Naast het zesweekse programma, is er ook gewerkt aan een aanvullend e-book, podcasts, filmpjes en webinars.

• Op Wereld Stomadag 2021 voerden wij een online actie uit, waaraan iedereen mee kon doen. Het doel: meer bekendheid creëren en begrip vragen voor het dragen van een stoma of pouch. Want helaas schamen veel stomadragers zich nog, terwijl dit absoluut niet nodig is. Wij willen het taboe laten verdwijnen en laten zien dat een stoma absoluut niet raar of vies is. Met de actie zijn 400.000 mensen bereikt, dus het was een groot succes!

Stomavereniging in 2021 en in de toekomst

Gedurende het jaar 2021 hebben de ruim 150 vrijwilligers, het bestuur, de ledenraad en het landelijk bureau zeker niet stilgezeten. Ben je nieuwsgierig wat we nog meer hebben gedaan? Bekijk dan het Jaarverslag.

Wil je dat we in 2022 en de jaren daarna ons goede werk kunnen voortzetten? Word dan lid van de Stomaverenging of doneer. Samen zijn we sterker!