Jubileumdag groot succes

Op zaterdag 23 september vierde de Stomavereniging haar 50-jarig jubileum in de Rijtuigenloods, samen met zo’n 750 leden. We kregen veel enthousiaste reacties. Kijk mee naar de hoogtepunten van de dag.

Ochtend met verrassingen

Het ochtendprogramma begon met de vertoning van onze nieuwste film, waarin drie stomadragers vertellen over hun leven met een stoma. Na een terugblik op de afgelopen 50 jaar door Rein van der Leeuw (voorzitter Stomavereniging), kwam de aangekondigde verrassing: een lespakket over stoma’s voor basisschoolleerlingen. De Stomavereniging heeft zichzelf deze ‘verrassing’ cadeau gedaan, ter ere van haar 50-jarig jubileum. Het animatiefilmpje uit het lespakket werd als verrassing vertoond.

Hierna vertelde trendwatcher, filosoof en bijzonder hoogleraar Ruud Veltenaar over de toekomst van de gezondheidszorg. Een kopie van zijn presentatie kunt u via deze link opvragen.

Aan de slag in de middag

’s Middags waren er twee rondes met workshops variërend van tweegesprekken, een modeshow, bodypercussie, informatie over hoe Schiphol omgaat met passagiers met een stoma, tot stoelyoga, bewegen (met een bal), en schrijven vanuit je hart. Tussendoor konden mensen natuurlijk de Stomamarkt bezoeken of in gesprek gaan met uitvinders van nieuwe stomahulpmiddelen, of een ligfiets of speciale fietszadel uitproberen. Om even bij te komen, bleek de stoelmassage een schot in de roos.

Stomadagen 2018

Voor wie er niet bij kon zijn tijdens de jubileumdag: volgend jaar keren de populairste workshops van deze dag terug tijdens de drie Stomadagen. Uiteraard zijn er ook nieuwe programmaonderdelen. De Stomadagen vinden plaats op 10 maart in Leiden, op 2 juni in Assen en op 3 november in Eindhoven.

belasting

Belasting: aftrek zorgkosten 2019

Leven met een stoma, pouch of ziekte brengt kosten met zich mee. Kosten voor medische zorg,...

Complicaties sww

Knelpuntenanalyse stoma hulpmiddelenzorg

In december 2019 vroegen we welke knelpunten worden ervaren in de stoma hulpmiddelenzorg. Maar...

vegetables-nieuiwsbericht
18 februari 2020

Heb jij ervaring met een diëtist?

Heb je voedingsadvies gekregen van een stomaverpleegkundige én / of een diëtist? Wat zijn je...